Blok@Ieper zal plaatsvinden in de Fenix vanaf 25 mei tot en met 19 juni, telkens op weekdagen van 8 tot 16.30 uur. "We zijn tevreden dat we onze studenten toch een blokcentrum kunnen aanbieden", zegt jeugdschepen Dimitry Soenen (N-VA). "Toen de Nationale Veiligheidsraad groen licht gaf, gingen we meteen aan de slag en werkten we de nodige voorzorgsmaatregelen uit rond social distancing en hygiëne. Zoals voorgeschreven zal er hierop toezicht gehouden worden, en we rekenen uiteraard ook op onze studenten om de regels strikt na te leven."
...

Blok@Ieper zal plaatsvinden in de Fenix vanaf 25 mei tot en met 19 juni, telkens op weekdagen van 8 tot 16.30 uur. "We zijn tevreden dat we onze studenten toch een blokcentrum kunnen aanbieden", zegt jeugdschepen Dimitry Soenen (N-VA). "Toen de Nationale Veiligheidsraad groen licht gaf, gingen we meteen aan de slag en werkten we de nodige voorzorgsmaatregelen uit rond social distancing en hygiëne. Zoals voorgeschreven zal er hierop toezicht gehouden worden, en we rekenen uiteraard ook op onze studenten om de regels strikt na te leven." In het blokcentrum in de Fenix zullen in eerste instantie 60 plaatsen aangeboden worden: 50 zullen vrij te reserveren zijn via de Facebookpagina Blok@Ieper, waar elke woensdagavond om 20 uur een formulier online zal komen voor de week daarop. De overige 10 plaatsen worden voorbehouden voor studenten uit kwetsbare thuissituaties. Er gelden duidelijke voorwaarden. "De student neemt alle nodige studiematerialen (papier, schrijfmaterialen, ...) zelf mee. Materialen worden niet gedeeld en er is geen WIFI voorzien. De studenten passen een correcte hoest- en nieshygiëne toe (elleboog). Iedereen brengt zelf papieren zakdoeken mee en de zakdoek gaat na gebruik recht de vuilnisemmer in. Er zal geen aparte ruimte voorzien worden om te eten of te drinken."Ook om contact tracing mogelijk te maken zijn er enkele regels. "Iedereen tekent het register bij start van de dag op zijn tafel. Wie zich ziek voelt blijft verplicht thuis en verwittigd meteen de verantwoordelijke om verdere verspreiding tegen te gaan. De opgelegde maatregelen moeten worden gerespecteerd, zoals de social distancing-regel van 1,5 meter - ook buiten, bij het wachten 's ochtends en tijdens pauzes.... Als er kans is dat de regel niet kan gerespecteerd worden, dan is een mondmasker verplicht."De studenten moeten ook de volledige week op dezelfde plaats zitten, er wordt geen drank of koffie voorzien en studenten moeten reserveren voor een volledige dag. Er is verplichte pauze tussen 12 uur en 12.30 uur. Enkele Ieperse studenten (en studenten uit deelgemeenten) zijn toegelaten."Vanuit de jeugddienst voorzien we voldoende afstand tussen de tafels, een afgescheiden in- en uitgang, enkele poetsbeurten en faciliteiten om de handen te wassen en ontsmettingsgel. Als blijkt dat het niet mogelijk is de opgelegde voorwaarden na te leven, dan zal de organisatie van het blokcentrum tijdelijk worden opgeschort", besluit Dimitry Soenen. Bij Jong CD&V hebben ze alle begrip voor de beperking tot 60 studenten, maar ze bedachten een alternatief voor wie eventueel uit de boot valt. "We kregen de laatste weken heel wat vragen van studenten, waaronder ook onze eigen leden, of samen studeren in deze periode wel mogelijk zou zijn en of er geen alternatieven mogelijk zijn als de Veiligheidsraad samen studeren niet zou toelaten", zegt Jordy Dehaene, voorzitter van Jong CD&V Ieper. "Omdat niet iedereen een studeerplekje in het blokcentrum zal kunnen bemachtigen, besloten we om een digitaal blokcentrum op te richten. Hiermee proberen we de sfeer die in het echte blokcentrum hangt na te bootsen.""Er is een algemene 'studiezaal', zeg maar, waar studenten elkaar via webcam kunnen zien studeren, maar er is ook een koffieruimte waar je met andere studenten kan spreken die op dat moment ook pauzeren. Je kan er zelfs vragen stellen aan studenten uit dezelfde studierichting", zegt Thijs Morlion, voorzitter van CD&V Ieper.Elke student kan zich hierop aanmelden. Dat kan via deze link: https://app.veertly.com/v/digitaal-blokcentrum-ieper. (TOGH)