Hypermodern DHL Express-centrum operationeel in Roeselare

V.l.n.r. Peter Derweduwen (center manager), Danny Van Himste (ceo) en Thaïs Lampaert (operations director). © Stefaan Beel
Peter Soete

Acht maanden geleden werd in de nieuwe Beverse industriezone de eerste spadesteek gegeven van een nieuw DHL Express-distributiecentrum. Nu is het centrum operationeel en het is meteen één van de milieuvriendelijkste DHL-centra, zowel op het vlak van opbouw als van exploitatie.

“Op vrijdag 10 januari gebeurde alles nog in ons verdeelcentrum in Nazareth”, begint Danny Van Himste, CEO van DHL Express. “En op maandag 13 januari reden de DHL-vrachtwagens naar Roeselare. Alles is prima verlopen: zowel de medewerkers als de technologie waren top. Ik was hier ook aanwezig in Roeselare van half acht ‘s morgens en de begroeting van een medewerker zal me altijd bijblijven. ‘Bedankt dat je dit voor ons hier hebt gebouwd’. Dat pakte mij, vooral ook omdat we ons best hebben gedaan om de medewerkers volledig mee te krijgen in dit verhaal. We hebben hun mening gevraagd over een aantal zaken en we hebben er ook rekening mee gehouden.”

“Nu werken er ongeveer 40 medewerkers maar dat kan en zal uitgebreid worden naar 70”, vertelt Peter Derweduwen die service center manager van Roeselare is. Peter werd geboren in Kortrijk, woont in Zwevegem en werkt vanaf nu in Roeselare. “Ik ben en blijf 100 procent West-Vlaming (lacht). Dit centrum in Roeselare mogen we toch het modernste van België noemen. Het heeft een capaciteit van 3.000 pakjes per uur en tot 60 bestelwagens kunnen op hetzelfde ogenblik bediend worden. Dat komt doordat het distributiecentrum is voorzien van twee ‘vingers’ waar aan weerszijden van iedere ‘vinger’ vijftien bestelwagens kunnen laden.”

Perfecte locatie

“We zijn dus terug van weggeweest in Roeselare en we zijn daar blij mee”, neemt Danny Van Himste over. “Roeselare is de enige West-Vlaamse vestiging van de negen of tien distributiecentra van DHL Express en de locatie is perfect voor een goede distributie. We bevinden ons dicht bij de bedrijven en kunnen gebruik maken van een goed wegennet. Hoe dichter we ons bij de klanten bevinden, hoe beter onze service is. We vermijden op die manier een serieuze verkeersproblematiek en we kunnen de aanleveringstijden voor onze klanten echt wel laat zetten. Het komt er eigenlijk op neer dat we onze pakjes met zo weinig mogelijk handelingen in de bestelwagens krijgen.”

Hypermodern DHL Express-centrum operationeel in Roeselare
© Stefaan Beel

“Er konden een aantal medewerkers die in Nazareth werkten naar Roeselare komen maar we hebben ook nieuwe medewerkers uit de regio aangeworven”, zegt Peter Derweduwen. “Dit nieuwe centrum heeft eveneens het allerhoogste veiligheidsniveau op het vlak van bewaking. In ‘the warehouse’ alleen hangen 85 camera’s die alles registreren. Ons terrein is ook volledig afgesloten en als een alarm afgaat dan floepen alle lichten meteen aan. Als onze site ‘s nachts opeens baadt in het licht, dan is er iets aan de hand (lacht).”

Cubicycles in de stad

“Maar zeker even belangrijk is dat we dit Roeselaars distributiecentrum ook CO-neutraal willen krijgen. Dat zal natuurlijk niet makkelijk zijn maar toch zal het lukken als we daar nu al serieus op inzetten”, besluit Danny Van Himste. “We investeren nu al in elektrische voertuigen, zelfs als dit nu nog economisch minder interessant is. Maar we kunnen al elektrische bestelwagens op de weg brengen die een actieradius van 150 km hebben en dat hebben wij toch minimum nodig. En ja, ook in Roeselare willen we binnen de kortste keren één of twee cubicycles laten rijden. Deze elektrische fietsen die een container tot 25 kg kunnen vervoeren, zullen zeker een vertrouwd beeld in het Roeselaarse straatbeeld worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier