Hogere energieprijzen leiden meer Poperingenaars naar OCMW
De Poperingse sociale dienst zag het aantal hulpvragen rond energie in 2021 fors toenemen. “De prijzen blijven stijgen en voor veel mensen moet de eindafrekening nog komen. Ik houd mijn hart vast voor wat nog komt”, zegt welzijnsschepen Bryan Vanderhaeghe (Samen).
In 2021 kwamen, in vergelijking met 2020, meer mensen langs voor energiesteun bij de Poperingse sociale dienst. “Een verwarmingstoelage van het OCMW werd aan 180 mensen gegeven. Dat is een stijging met 20% in vergelijking met 2020. 199 brandstoftoelagen werden goedgekeurd en dat 15% meer als het jaar ervoor. 18 gezinnen konden rekenen op een minimale levering aardgas, steun die een minimaal comfort biedt zodat mensen in de winter niet zonder verwarming vallen, opnieuw 20% meer. Ook het aantal actieve budgetmeters stijgt met bijna 20% van 155 in 2020 naar 180 in 2021. Tot slot nam ook het aantal tussenkomsten van het sociaal fonds voor gas en elektriciteit toe, van 22 naar 26 gezinnen” zegt welzijnsschepen Bryan Vanderhaeghe (Samen).
“Het aantal mensen dat om energiesteun vroeg, steeg vorig jaar al heel sterk, maar de prijzen zijn dit jaar nog veel harder gestegen en bovendien moeten heel wat mensen hun eindafrekening nog krijgen. Enerzijds zullen onze bestaande OCMW-cliënten, die al krap bij kas zaten, het extra moeilijk krijgen. Anderzijds verwacht ik ook dat er nieuwe mensen zullen aankloppen. Mensen die erg krap zaten in budget en nog niet rondkwamen, maar door de fors stijgende energieprijzen financiële problemen zal krijgen.” Schepen Vanderhaeghe benadrukt dat het belangrijk is dat die mensen tijdig de stap naar het Sociaal Huis zetten. “Door te wachten zullen de problemen en betaalachterstanden enkel maar groter worden. Iedereen die bij ons langskomt, bieden we ook een energiescan aan. Dat is een snelle doorlichting van het energieverbuik van je huis. De goedkoopste energie is tenslotte de energie die je niet verbruikt.” (LB/AHP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier