Het nieuwe circulatieplan van Rumbeke: 15 fietsstraten en bijna overal zone 30

Binnen het nieuwe circulatieplan zou de Guido Gezellelaan een fietsstraat worden, de overweg wordt bovendien afgesloten voor auto's. (foto SB) © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Thomas Dubois
Thomas Dubois Editieredacteur De Weekbode Roeselare – Izegem – Tielt

Deze week werd het nieuwe circulatieplan aan de Rumbekenaars voorgesteld tijdens twee coronaveilige infoavonden in het Fabriekspand. Zo komen er 15 fietsstraten en wordt de zone 30 uitgebreid, op enkele belangrijke straten na.

Tijdens twee infoavonden konden de inwoners van Rumbeke kennismaken met het nieuwe circulatieplan, of toch een voorstel tot. Na afloop kregen de bewoners de kans om hun vraag of bemerkingen te delen. Op basis daarvan zal het circulatieplan dan definitief afgeklopt worden. Binnen het nieuwe plan komen wandelaars en fietsers op de eerste plaats te staan, de auto op de laatste plaats. “De wagen blijft een plaats hebben in Rumbeke, al zullen stappers en trappers vaker voorrang krijgen”, vertelt projectleider Geert Vercruysse.

Eerst en vooral is er een flinke uitbreiding van de zone 30, afgebakend door de Meensesteenweg, Rijksweg tot een stuk voorbij de spoorweg, op enkele belangrijke aders na waar 50 per uur gereden mag worden. “Aan alle scholen richten we schoolstraten in. Of dat is toch de bedoeling en zal worden bepaald in samenspraak met de school. Bij een schoolstraat wordt het motorisch verkeer geweerd gedurende een halfuur bij de start of het einde van de schooluren.”

Het verkeer zou dankzij dit plan een stuk veiliger moeten verlopen

Het stuk van de Koestraat tussen de Pastoor Slossestraat en Hoogstraat wordt een woonerf, met eenrichtingsverkeer richting Hoogstraat. Dat betekent dat je maar 20 per uur mag rijden en dat voetgangers gewoon de weg mogen gebruiken. De Koestraat wordt ook een van de 15 nieuwe fietsstraten. “Daarbij hebben de fietsers altijd voorrang, inhalen is verboden. Er komen ook op verschillende plaatsen extra fietspaden en fietssuggestiestroken.” Qua circulatie verandert er ook een en ander. Zo is er ook nog eenrichtingsverkeer in de Koningsstraat in de richting van de Rumbeeksesteenweg en in de Sint-Petrus en Paulusstraat richting Guido Gezellelaan en de Koningsstraat. Richting Zeger Maelfaitstraat zal er niet meer ingedraaid kunnen worden. In de Rumbeeksesteenweg komt er eenrichtingsverkeer tussen de Koningsstraat en de Sint-Blasiusstraat in de richting van het Kerkplein. Door deze nieuwe verkeersstromen zou het kruispunt van ’t Kapoentje al een stuk veiliger moeten worden. Ook de Louis Leynstraat wordt eenrichting naar de Hoogstraat.

Gevaarlijke punten

Nog enkele andere gevaarlijke punten worden aangepakt. Enkel fietsers en voetgangers zullen nog de overweg in de Herdersstraat kunnen nemen, motorisch verkeer wordt geweerd. Aan het kruispunt van de Wervikhovestraat met de Oekensestraat komt er een middenberm.

Enkele van de maatregelen zullen op korte termijn gerealiseerd worden, andere nemen meer tijd. Ook nog op de agenda: de verbinding van het Sterrebos richting Bergmolenbos via een ecoduct en een tunnel onder de spoorwegovergang Mandellaan Zeger Maelfaitstraat.

Feedback geven kan nog via www.roeselare.be/mobiliteitsplanrumbeke.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier