‘Het Kan Anders’-project evalueert driejarig bestaan: “De Panne is klaar voor de toekomst”

Wim Jonckheere. © gf
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Drie jaar geleden startte het lokaal bestuur met het HKA-project (Het Kan Anders) voor een vernieuwende aanpak van het personeelsbeleid en de organisatie. In het realiseren van beleidsdoelstelling 1.2. staat de klant centraal en zijn professionalisering en digitalisering de speerpunten. Algemeen directeur Wim Jonckheere evalueerde het afgelegde traject.

De jarenlange ervaring in het bankwezen kwam Wim Jonckheere van pas om deze toe te passen in de overheidscontext van zijn gemeente De Panne, maar het was een ambitieuze uitdaging. “De naam van de HKA-aanpak verwijst naar de haka-ceremonie van het legendarische Nieuw-Zeelandse rugbyteam All Blacks’, dat bijna altijd wint. Die ambitieuze winnaarsmentaliteit wilde ik ook weerspiegeld zien in het openbaar bestuur, in de samenwerking van onze teams. Daarbij speelt een sterk directieteam een cruciale rol en is een goede samenwerking met de politiek essentieel.”

Vier pijlers

De HKA-aanpak voor de (re)organisatie is gebaseerd op vier pijlers, met de directies Ondersteuning, Mens, Ruimte, Recreatie en Ondernemen. Elke directie telt op haar beurt vier teams. Door deze duidelijke structurering verloopt de communicatie sneller, correct, efficiënter en is er een betere doorstroming naar de 300 werknemers. “Hiervoor zijn er een aantal nieuwe directie- en managementfuncties gecreëerd, maar ik wil ook benadrukken dat we als één groot team De Panne werken, een team dat respect verdient om hun inzet”, zegt Wim Jonckheere. “Elke medewerker heeft impact op de burger. Er is geen onderscheid tussen rang en stand – iedereen kan het verschil maken. Belangrijk is ook dat werknemers zich gemotiveerd voelen, dat ze kunnen doorgroeien in een klantgerichte omgeving én in een aantrekkelijke werkomgeving. Zo hebben we alle mensen in een E-functie (voornamelijk de technische diensten) in 2021 gepromoveerd naar een D-functie. En, voor alle duidelijkheid: de organisatie en het personeel zijn volledig gedepolitiseerd, we staan ten dienste van iedereen!”

“Vroeger gebeurden veel zaken extern. De kracht van onze organisatie schuilt erin dat we vandaag veel intern doen, zonder afhankelijk te zijn van dure consultancy. Ik denk hierbij aan onze visie en strategie op vlak van personeelsbeleid, onze organisatie(beheersing), ons unieke projectmanagement dat zorgt voor een gestructureerde en goede samenwerking met ons bestuur. Ook onze workshops, het opstellen en controleren van contracten, dashboards enz. De awards (Servantes, Baanbrekende werkgever…) die we hebben gekregen, de score in de stads-/gemeentemonitor, en andere erkenningen tonen aan dat we op de goede weg zijn. Er is goed overleg met onze sociale partners, onze grootste challengers, maar ze houden ons scherp!”

Kostenplaatje

Deze nieuwe aanpak heeft natuurlijk een impact op het kostenplaatje. De verhoging komt er deels door een aantal nieuwe functies, maar vooral door het sneeuwbaleffect van de indexaties. De kostprijs voor de extra functies bedraagt zo’n 800.000 euro per jaar, of 4,5 % van het totale personeelsbudget van 19.200.000 euro.

Wim Jonckheere besluit: “2023 was een kantelpunt van 360 graden, maar we zijn definitief vertrokken en klaar voor de toekomst!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier