Herdenking Canadese piloot Boyd Ketterson
Op 4 maart 1944 werd de Spitfire ‘Hot-Box’ serienummer MJ306 van No 412 Squadron van de Royal Canadian Air Force tijdens missie ‘Ramrod 623’ boven België door Duits afweergeschut geraakt. De Canadese piloot Boyd Ketterson liet daarbij het leven. Zaterdag werd in Wevelgem en Helkijn in bijzijn van al zijn familieleden een herdenking gehouden.
Het Verhaal van coauteur Bart Seynaeve
4 Maart 1944, Biggin Hill, UK
“Vliegtuigmechanieker LAC Michael Ewasyshyn inspecteerde de Spitfire Mk IX MJ306 ‘Hot Box’ en maakte het toestel klaar voor vertrek. Staande op de vleugel vlak bij de cockpit gespt hij routineus zijn beste vriend piloot F/Lt Boyd Ketterson vast in de pilootstoel. Dertien Spitfires van het 412de RCAF squadron vertrekken wat later voor een missie over het Europese vasteland. De mission wordt echter afgebroken en in de omgeving van de Franse kust maken de Spitfires rechtsomkeer. Ze landen op de vooruitgeschoven basis van Manston, UK om bij te tanken want er wacht hen een nieuwe missie. Amerikaanse bommenwerpers die op de terugweg zijn van een raid op Berlijn, hebben bescherming nodig tegen mogelijkse aanvallen van Duitse jagers. Tijdens de missie verliest het toestel van F/Lt Ketterson, geraakt door Duits afweergeschut, plots snelheid en hoogte en verdwijnt in een laaghangende wolk. Ketterson wordt niet meer teruggezien en wordt als vermist geregistreerd. Maanden later geeft het Internationale Rode Kruis kennis van Kettersons dood en begrafenis in Wevelgem. Eind 1944 bezoekt Michael het graf van zijn beste vriend en maakt er foto’s. In een brief aan de ouders van Ketterson belooft hij de foto’s van het graf op te sturen.”
2018
Amateur historicus Patrick Herbert vindt op een akker wat metalen stukken. Hij weet dat die afkomstig zijn van de Hot Box. Andere onderdelen van het vliegtuig waren al in de jaren ’80 op die locatie bovengehaald. “Patrick graaft verder en vindt meer stukken en zelfs de Rolls Royce Merlin motor,” vertelt Bart (61). “Patrick contacteert mij met de vraag of ik de familie van de piloot kan traceren. Een paar weken later chat ik met Shane Smyth uit Toronto, een achterneef van de overleden piloot. Shane, in de ban van de piloot, stuurt mij kopieën van foto’s en brieven van de piloot. Tussen de brieven vind ik de brief uit december 1944 waarin Michael over zijn bezoek aan het graf en de foto’s schrijft. Ik vind vervolgens de familie van Michael op. Michael was in 2006 overleden. Estelle, zijn dochter deelt virtueel alle foto’s die haar vader nam of verzamelde tijdens WO2, ook de foto’s van het graf van Ketterson.”
2022-2023
“Ik breng de twee families in contact met elkaar. Estelle schrijft me wat later: “ik denk dat de foto’s nooit verstuurd zijn geweest. Dat is nu aan mij om het te doen”. En zo geschiedde: 78 jaar later ontvangt de familie van de piloot uiteindelijk de foto’s.
Patrick stuurt de gevonden wrakstukken van het vliegtuig naar Biggin Hill Heritage Hangar (GB) voor een mogelijkse restauratie van de ‘HOT BOX’ Spitfire.”
24 august 2024
Om 14u organiseert Bart Seynaeve van de Gullegemse heemkring een herdenking aan graf van de piloot in Wevelgem (begraafplaats Wevelgem), in aanwezigheid van de alle 13 familieleden van de piloot ende dochter van de mechanieker. Ook het 412de (Transport) Squadron was 9-koppig. Later op de dag (16u) werd op intiatief van Partrick Herbert een stenen memorial, ingehuldigd in op de begraafplaats van Helkijn. De ‘No 126 Wing RCAF Spitfire memorial’ herdenkt niet alleen ‘onze’ twee helden Michael Awasyshin en Boyd Ketterson, maar alle Canadese piloten, bemanningsleden en leden van het grondpersoneel die Europa hielpen bevrijden tijden WO2. “Na 5 jaar in contact te zijn met de familie ben ik blij dat ze allemaal voor het eerst samen aan het graf van Boyd waren. Eerder was er nog nooit iemand van hen geweest. De belangstellig was groter dan verwacht voor deze herdenking. De dankbaarheid van hen naar ons toe was enorm. Op zondag zijn we nog met de iloten naar het Ieperse geweest.”
“Dit is nog maar het begin van dit verhaal. Hier komt heel zeker nog een vervolg aan,” aldus Bart Seynaeve. (ELD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier