Goose bereidt vijfde langspeler voor: “Lockdown bleek bijzonder creatieve periode”

Goose bestaat al twintig jaar: "Het blijft spannend doordat we onze vernieuwingsdrang aanhouden." (foto Rob Walters)
Stefaan Van Volcem
Stefaan Van Volcem Freelance journalist KW

Uit de as van Loamy Soil ontstond in de zomer van 2000 Goose. In die twintig jaar heeft het Kortrijkse kwartet een bijzonder parcours afgelegd. Op hun vijfde langspeler blijft het nog een tijdlang wachten en ook het debuutalbum van frontman Mickael Karkousse zit er vooralsnog niet aan te komen. Toch is het druk in hun opnamehok. “Met de Safari Studio 2.0 beschikken we over een huis waarin we vlot met andere artiesten kunnen samenwerken.”

Ook voor Goose is het een buitengewoon ongewone zomer. Geen festivals en wat de (nabije) toekomst biedt, is onzeker. Zo verplaatste de Gentse Kompass Club het ‘Goose Non Stop’-concert al twee keer. Nu brandt men een kaars voor zaterdag 24 oktober. “De pauzeknop van de voorbije maanden heeft ons doen terugkeren naar het wezen van datgene waarmee we bezig waren en dat is muziek maken. In allerlei constellaties.” Mickael Karkousse (zanger/keyboardspeler) over de lol aan de lockdown (light) en de uitdeinende Goose-familie.

Vroeger ging de release van een nieuwe single bijna altijd gepaard met een twelve inch of single met extra tracks en remixes. Dat gebeurt nu minder vaak, maar jullie jongste single ‘Heaven’ is toch vergezeld van een ep met Goose-edit, een instrumentale versie en een remix door de Italiaanse electronica-artiest Fedele.

“Ik herinner me een periode dat remixes manifest werden gedraaid in clubs. Het was een manier om betrokken te zijn met andere artiesten en vooral je publiek. Op den duur ging de waarde evenwel verloren en werd het louter een marketingtool van labels. Daarom namen we een tijdje geleden namen zelf ook het besluit om geen edits meer door anderen te laten maken. We zagen er de meerwaarde niet langer van in.”

“De jongste tijd maken we opnieuw muziek die meer aanschurkt bij de dansvloer. Daarom wilden we weer alternatieve versies uitbrengen van een dancetrack. Nadat we Fedele hadden leren kennen, groeide er een klik tussen ons en werkten we samen op verschillende projecten. Die Riot Mix die hij van Heaven maakte, voelt dan ook meer als een samenwerking dan als een remixopdracht aan.”

“Fedele maakt deel uit van het driekoppige Italiaanse electrocollectief Agents of Time. Via een gemeenschappelijke vriend hebben we elkaar leren kennen. Hij is al enkele keren in onze Safari Studios geweest. Het bleek de basis voor een goede wederzijdse relatie.”

Het is al van de lente van 2016 geleden dat jullie laatste langspeler ‘What you need’ verschenen is. Werken jullie naar een nieuwe plaat toe?

“We zijn nummers aan het schrijven in onze nieuwe studio, waar we twee jaar geleden ingetrokken zijn. Na een lange opstartfase waarin we tijd genomen hebben om er ons wat in uit te leven, voelen we er ons sinds een half jaar helemaal thuis. Dit resulteert in heel veel nieuwe muziek. De lockdown was dus een zeer creatieve periode. We weten waar we naartoe aan het werken zijn, maar een release zit er voor 2020 niet in. Ik kan er nog niet veel over kwijt, omdat het nog verschillende richtingen uit kan. In het najaar plannen we wel een nieuwe single, in navolging van Girls Who Act Like Boys en Heaven.”

Jullie Safari Studios is een heus complex. Welk voordeel biedt dit jullie als band?

“De ruimte boven Den Bras (een bekend café aan het station van Kortrijk, red.) was te krap geworden, omdat er door de jaren heen meer instrumenten en projecten bijgekomen waren. We gingen er ook solo aan de slag en Dave (Martijn, de gitarist van Goose, red) componeerde er zelfs de score voor de bejubelde tv-serie De Dag. Vandaag hebben we de luxe dat we in ons nieuwe pand over drie studio’s beschikken. Dit biedt ons de mogelijkheid om als GOOSE, maar ook als collectief muziek te schrijven voor andere artiesten of voor films en tv-series (Grenslanders, War Of The Worlds, De Twaalf ). Zo werkt ook de Knokse dj en producer John Noseda nu bij ons aan zijn volgende release op Agoria’s label, net als de singer-songwriter Sherman, met wie Tom (Coghe, de bassist van Goose, red.) al jaren samenwerkt. Ook de Nederlandse dj Sander Van Doorn, Felix The Housecat en Cellini kwamen er over de vloer. Soms gaat het om nauwe samenwerkingen, maar het gebeurt ook dat we gewoon luisteren naar een track en er feedback over geven.”

“We moesten even een knop omdraaien en beseffen dat we geen podia zouden zien”

Een zomer zonder festivals. Hoe zwaar weegt dit bij jullie, ook financieel?

“De lockdown was voor ons even wennen, maar finaal zaten we allemaal in dezelfde sloep. Niettemin hebben we in ons hoofd een knop moeten omdraaien om te beseffen dat we de komende maanden geen podia zullen opklauteren. Optreden voor een levend publiek: het blijft iets waar we ook na al die jaren blijven naar uitkijken. Voor ons zou deze zomer ook het uitgelezen moment zijn om de releases van het voorbije jaar voor een publiek uit te testen, maar neen dus.”

Door welke muziek word je vandaag creatief uitgedaagd?

“Eén van de releases die ons enorm blijft bekoren is Love minus Zero, de jongste van Tiga waarop hij samenwerkt met Hudson Mohawke. Tiga is een dj-producer die zich, ook door collaboraties aan te gaan, constant blijft vernieuwen. De Australische artieste HAAi gaat puur op haar gevoel af en kleurt hierdoor buiten de regels. Sommige van haar tracks komen als aanslagen aan. Ook de band Khruangbin weet ons te bekoren. Door de coronatijden nemen muzikanten het roer van de muziekindustrie opnieuw over. Vandaag wordt er minder rekening gehouden met regels, ook niet die van Spotify. Veel muzikanten doen gewoon weer hun eigen ding. Zoals vanouds, zoals het hoort. Er is toch niets mooiers dan mensen mee laten dromen met je eigen auditieve fantasie?”

Hoe houden jullie Goose na twintig jaar spannend?

“Door onze vernieuwingsdrang te blijven aanhouden. In het najaar van 2014 hebben we middels het project De/ReConstruction een visuele interpretatie van onze muziek gemaakt voor de Biënnale Interieur Kortrijk. Een aantal jaar later volgde Circles, waarbij we naast onze live synthesizers de motor van de Audi R8 wagen als het ware lieten meezingen. Voor onze vorige cd What you need maakten we geen videoclips bij de singles, maar draaiden we samen met modefotograaf Willy Vanderperre een kortfilm op de muziek van het volledige album. Momenteel werken we nauw samen met de kunstenaar Bart Stolle, die iedere release voorziet van beeld. Wie weet waar dit op zal uitdraaien. Bij Goose geldt een ongeschreven regel: we stippelen ons eigen parcours uit en doen onze goesting.”

Info: www.goosemusic.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier