Villa Rozerood start sponsoractie voor zieke kinderen

Op de foto v.l.n.r. Bart Devos (directeur Villa Rozerood), Luc Hantson (erevoorzitter), Colette Raymakers (initiatiefneemster) en Emmanuel Vande Woestyne (gedelegeerd bestuurder). (foto MVO) © MYRIAM VAN DEN PUTTE
Redactie KW

Met de actie ‘500 X 1000’ lanceert Villa Rozerood een oproep naar de bedrijfswereld om hun nobele en unieke initiatief een financieel duwtje in te rug te geven. In dit bijzondere respijthuis aan zee kunnen zwaar zieke kinderen en jongeren even op adem komen én krijgen ze in een huiselijke sfeer professionele zorg op maat. Met de beperkte subsidies die Villa Rozerood krijgt, blijft het voortdurend puzzelen om de werkingskosten te kunnen blijven betalen.

“De ouders van zwaar zieke kinderen worden heel dikwijls geconfronteerd met dure medische kosten en lijden vaak ook nog bijkomend inkomensverlies omdat een ouder de zorg op zich moet nemen”, zegt directeur Bart Devos. “In het kader van ‘integrale zorg’ doen we trouwens veel meer dan de overheid van ons verlangt. Tot op heden konden wij om en bij de 45.000 verblijfsnachten aanbieden, 45.000 mooie herinneringen. Drieënhalf keer zoveel als waarvoor we gesubsidieerd worden. Om dit te kunnen realiseren, moeten wij jaarlijks op zoek gaan naar bijkomende financiële middelen. Het gaat om ten minste 350.000 euro onder de vorm van fondsenwerving, sponsoring, donaties, … Vanuit die redenering is ons project gegroeid: 500 sponsors X 1.000 euro! Ons ultieme doel met dit project is 500 geëngageerde bedrijven te vinden die zich met ons willen verbinden gedurende 3 tot 5 jaar, waarbij elk bedrijf ons jaarlijks met 1.000 euro steunt. Zo kunnen we een constante inbouwen om onze personeels- en werkingskosten te dekken en creëren we een ‘nieuwe adem door warme zorg’. Samen met onze ‘Ambassadeurs Villa Rozerood’ willen wij ook een zo groot mogelijk Villa-Rozerood-netwerk creëren. Dit netwerk moet ons helpen om nog meer gezinnen met een zwaar ziek of zorgbehoevend kind een adempauze te bieden.”

In de huidige zorgcultuur zijn instellingen en organisaties steeds meer aangewezen op sponsoring. “Dat betekent dat de koek kleiner wordt”, besluit Bart Devos.

Spontane reacties

“Met deze actie willen we tegelijk ook mensen aanzetten tot nadenken over de betekenis van ons zorgproject en dat heeft al resultaat opgeleverd! Na de uitzending in het VRT-journaal begin augustus kregen we al spontane reacties van vrijwilligers die zich willen engageren. Naast een aantal trouwe West-Vlaamse bedrijven die ons al jaren een warm hart toedragen en ons financieel steunen, lopen nu ook nieuwe reacties binnen van bedrijven! Deze firma’s en organisaties die ons met deze actie steunen krijgen een vermelding op onze website onder de rubriek sponsoring. We voorzien hun logo en een link naar hun website, als een bedrijf dat helpt om een maatschappelijk doel na te streven door gezinnen met zwaar zieke kinderen een gezicht en een stem te geven in onze samenleving.” (MVO)

Info op www.villarozerood.be

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier