Poperingse welzijnsdiensten bellen mensen op die dit jaar partner verloren
Medewerkers van de Poperingse welzijnsdiensten bellen tijdens de maand december mensen op die dit jaar hun partner verloren. Samen met de eerstelijnspsychologe van de stad werd een leidraad voor het gesprek opgesteld.
December is voor mensen die een geliefde verloren een moeilijke maand, zeker tijdens een lockdown waarin we onze contacten moeten beperken. Daarom bellen medewerkers van de dienst seniorenzorg, Nestor Poperinge en De Bres tijdens de maand december bijna honderd inwoners op die dit jaar hun partner verloren.
Samen met de eerstelijnspsychologe van de stad werd een leidraad voor het gesprek opgesteld. Tijdens het gesprek is er ruimte voor luchtige onderwerpen maar wordt er evengoed nagegaan of ze het verdriet reeds een plaats konden geven en of de persoon in kwestie bepaalde andere noden heeft waar de welzijnsdiensten van de stad Poperinge mee kunnen helpen.
Ook telefoontjes naar 80-plussers
Tijdens de eerste lockdown belden de Poperingse buurtdiensten reeds alle 80-plussers op, toen met de hulp van vrijwilligers. Nu werd er bewust gekozen om niet met vrijwilligers te werken, aldus Poperings welzijnsschepen Bryan Vanderhaeghe (Samen). “De gesprekken die nu gevoerd worden, kunnen veel moeilijker zijn dan de gesprekken die gevoerd werden met de 80-plussers.”
We hebben er dan ook voor gekozen om nu enkel onze medewerkers te laten bellen, die professionals zijn op dat vlak. Wel zijn er op dit moment nog steeds Poperingse vrijwilligers aan het bellen naar ouderen die tijdens de eerste lockdown aangaven zich soms eenzaam te voelen en krijgt elke 80-plusser een verjaardagstelefoontje. Onze vrijwilligers zijn dus nog steeds van goudwaarde.” (AHP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier