Het wordt opnieuw drukker aan vaccinatiecentrum in Ieper: “Dringend op zoek naar twee extra medewerkers”
Sinds 2 weken komt er opnieuw meer volk naar het vaccinatiecentrum aan Auris in Ieper. Dat komt omdat heel wat mensen hun 3de prik al kome halen. Nu iedereen de boosterprik moet krijgen, zal de druk op het centrum nog stijgen. Om daarop te anticiperen wil de Eerstelijnszone Westhoek dringend twee nieuwe medewerkers in dienst nemen. “Op vlak van vrijwilligers zitten we nog goed, hoewel nieuw bloed altijd welkom is.”
De Eerstelijnszone Westhoek opende bij de start van de vaccinatiecampagne twee centra: een in Ieper en een in Poperinge. Daarvoor werd in beide gevallen een sporthal ingenomen. Nadat meer dan 90 procent van de +16-jarigen in de zone een vaccin had gekregen, verhuisden beide centra de oude lokalen van de verpleegopleiding Vives in AC Auris in Ieper. “Het is een periode kalm geweest, maar de afgelopen 2 weken kwamen al heel wat mensen om hun derde prik. We kunnen tot 1.000 prikken per dag plaatsen, alles blijft onder controle. Sowieso moeten mensen de periode tussen hun 2de en 3de prik respecteren.”
Boosterprik
Het vaccinatiecentrum verwacht dat het binnenkort een stuk drukker zal worden, nu de overheid iedereen nog een boosterprik wil toedienen. “Een bijkomende dosis was al voorzien voor een aantal doelgroepen, waaronder de 65-plussers, personen met verminderde immuniteit of mensen die werden ingeënt met Johnson & Johnson”, zegt Leen Roskam, leider van vaccinatiecentrum.
“Nu komt ook de rest van de bevolking in aanmerking voor die 3de prik. Iedereen zal dus opnieuw worden uitgenodigd.” Voor het vaccinatiecentrum is het nog een beetje koffiedik kijken of er opnieuw geen verhuis zal inzitten. “We gaan niet terug naar de sporthallen, want die worden opnieuw gebruikt door de sportclubs.”
Twee extra medewerkers
Om de extra drukte de baas te blijven, is de eerstelijnszone dringend op zoek naar 2 extra krachten: een coördinator voor het callcenter en een verantwoordelijke voor het vaccinatiecentrum. Die laatste staat in voor de dagdagelijkse operationele werking van het centrum. “Het is iemand die een spilfiguur wordt in een uitdagend en onvoorspelbaar project met een enorme maatschappelijke meerwaarde”, omschrijft de vacature. De coördinator voor het callcentrum krijgt de taak een ploeg medewerkers en vrijwilligers aan te sturen en om telefonische vragen van burgers te behadelen. Ook administratie behoort tot het takenpakket.
“Ondertussen doen we verder een beroep op de vele vrijwilligers”, zegt Sarah Bouton. “Maar door de stijgende coronacijfers zien we in die groep meer mensen die in quarantaine moeten. Nieuwe krachten zijn dan ook nog steeds welkom.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier