Maickel Lucidarme (36) en Melissa Schoonjans (30) zijn ten einde raad. De woning in Koksijde-Dorp die ze vorige zomer bekeken, maar pas vanaf eind november huren, blijkt een ware nachtmerrie. De kelder staat onder water en achter het behang blijken alle muren beschimmeld. Alle instanties raden de hoogzwangere Melissa, haar partner, 9-jarig dochtertje en 63-jarige moeder aan om dringend naar een gezondere omgeving te verhuizen. Alleen vinden ze geen nieuwe woning.
“Wij huren dit huis in Koksijde-Dorp sinds twee maanden, maar we schrokken ons te pletter toen we merkten dat het continu onder water loopt”, zucht Maickel. “De brandweer is de kelder al komen leegpompen, maar na enkele dagen later staat die weer onder water. De trap naar de kelder is ook levensgevaarlijk: hij is heel wankel en is zelfs niet vastgemaakt. We hebben het huis bezichtigd in de zomer en toen leek alles netjes: de muren waren netjes behangen of geschilderd. Toen wisten we niet dat dit was gebeurd om alle schimmelplekken te verdoezelen; dat kwam pas aan het licht deze winter, toen het begon te regenen…”
Niemand helpt
Het hele huis blijkt onder de schimmel te zitten. “We durven onze spullen niet uit te pakken en we merken dat hier slapen een impact heeft op onze gezondheid. Het is niet alleen de geur, maar als we ’s morgens opstaan voelen we ons niet goed en licht in het hoofd. Wij hebben alle diensten in Koksijde aangesproken, maar niemand helpt ons. We worden aan ons lot overgelaten. Zeker voor Melissa die volgende maand moet bevallen is dit onhoudbaar, maar we vinden bij geen enkel agentschap een woning waar we snel in kunnen. Bij IJzer en Zee staan we op een lange wachtlijst. Ook het Sociaal Verhuurkantoor kan ons niet helpen… En de huisbaas doet niets om het probleem om te lossen! Hij heeft alleen een nieuwe mazouttank in de tuin laten plaatsen omdat de oude lek was, maar die is nog altijd niet aangesloten.”
De huisbaas wil enkel anoniem reageren: “Ik heb me welwillend opgesteld en het koppel pas een contract laten tekenen eind november. Eigenaardig dat ze geen enkele opmerking hebben gemaakt bij de plaatsbeschrijving! Intussen heb ik voor een nieuwe mazouttank en boiler gezorgd. Wel hebben ze geprobeerd om af te dingen op de waarborg, vragen ze geld om te schilderen en te behangen. Nu hebben ze per aangetekend schrijven laten weten dat ze weg willen!”
Ook de gemeente Koksijde is op de hoogte. Schepen Ivan Vancayseele: “Die familie heeft inderdaad de klachten gemeld. De eigenaar zou de gebreken aanpassen, maar volgens de Dienst Wonen is bij een nieuwe controle gebleken dat de eigenaar nog geen werken heeft uitgevoerd. Het gezin is inderdaad ingeschreven bij woonmaatschappij IJzer en Zee maar kan daar enkel voorrang krijgen op de wachtlijst als het pand onbewoonbaar wordt verklaard door Wonen-Vlaanderen. Daarvoor heb je een certificaat met 60 strafpunten nodig en dat hebben ze niet. Dat er problemen zijn lijkt me wel duidelijk, maar de onbewoonbaarheid kan momenteel niet gestaafd worden. Wij sturen alleszins die mensen niet van het kastje naar de muur! Ik heb al overal gezocht, maar het is nu eenmaal niet gemakkelijk om een betaalbaar huis met drie slaapkamers te vinden in deze regio.”
Huurdatabank
Tijs Vandewoude, diensthoofd Dienst Wonen: “Het huis dient inderdaad gesaneerd te worden. De kelder dient grondig aangepakt te worden en de trap moet verstevigd worden. In de elektriciteitskast moet er een extra differentiaalverzekering komen. Op de verdieping ontstaat er schimmel door condenserend vocht dat zich op de koudebruggen hecht. De schimmel in de kamer achteraan lijkt een dode schimmel te zijn van een vroeger probleem, zoals vochtinfiltratie aan de schouw. Ik heb de muren meermaals gemeten, ook in regenachtig weer en ze waren droog. De muren in de kamers vooraan vertoonden wel verhoogde vochtwaardes. We hebben bij het eerste bezoek de huurders meegegeven dat wanneer ze er twee maanden in wonen en het contract nog niet geregistreerd werd door de eigenaar, ze de woning mits een opzegbrief konden verlaten. Dat hebben ze, op aangeven van hun advocaat, gedaan. We willen hen helpen, maar ze moeten die hulp ook aanvaarden. We maken bijvoorbeeld de huurdatabank op waarop we huizen verzamelen die te huur staan en die zijn er wel degelijk binnen hun budget! Als ze echter niet opdagen op een afspraak kunnen we niet veel doen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier