Geplande haven in centrum Kortrijk schuift op, oppositie kritisch voor de plannen: “Prioriteit ligt elders”

In de originele plannen, zoals hier in de verkiezingsbeelden van Team Burgemeester, zou de passantenhaven aan de Vismarkt en de Dolfijnkaai komen. Dat wordt onmogelijk door de te lage Kasteelbrug. © Olaf Verhaeghe Team Burgemeester
Olaf Verhaeghe

Niet aan de Dolfijnkaai, wel aan aan de Buda-tip. De nieuwe haven voor plezierbootjes die de stad Kortrijk aan de straks verlaagde Leieboorden plant, moet noodgedwongen opschuiven. De Kasteelbrug die de Handels- met de Reepkaai verbindt is immers te laag. Schepenen Wout Maddens en Axel Weydts voeren, ondanks kritische geluiden van de oppositie, de plannen verder door. Tegen Pasen 2024 moet de verdere verlaging van de Leieboorden rond zijn.

De verdere verlaging van de Kortrijkse Leieboorden krijgt vorm. In het voorjaar van 2024 willen de stad en de Vlaamse Waterweg de opwaardering van de Handelskaai, Kasteelkaai en Dolfijnkaai klaar hebben en om zo verschillende stadsdelen nog meer met elkaar te verbinden. Vandaag zijn de boorden langs de Leie aan de Broeltorens al prachtig verlaagd, maar tussen de wandelboulevard aan de Havenkaai en de Leiebrug liggen nog grijze parkeerplaatsen.

Te laag

Eén van de blikvangers bij de verlaagde Leieboorden moet een passantenhaven voor plezierbootjes worden. Volgens de originele plannen zouden er pontons langs de Dolfijnkaai en Vismarkt, tussen de Kasteelbrug en de Leiebrug, moeten komen, maar dat blijkt onhaalbaar. De reden? De Kasteelbrug, gebouwd in 1995 tussen de Handels- en de Reepkaai, is te laag om vlotjes onder te varen. Bovendien laat de Vlaamse Waterweg passage per boot er ook gewoon niet toe.

In de gemeenteraad van september wees Benjamin Vandorpe (CD&V) al op de te lage Kasteelbrug. “Een passantenhaven zou een heel mooi gegeven zijn, in het centrum van stad. Maar het stadsbestuur had bij het plannen van het nieuwe paradepaardje niet ver genoeg nagedacht”, is hij scherp. “Er kan daar simpelweg geen haven met ruimte voor boten met kajuiten komen. Die boten raken er simpelweg niet.” Nieuw is de opmerking over de Kasteelbrug niet, want ook oud-raadslid Marc Lemaitre (SP.A) pleitte er drie jaar geleden voor om de bewuste brug te vernieuwen en op te hogen.

Andere locatie

Maar dat zien noch de stad noch de Vlaamse Waterweg doenbaar. Zo is de Kasteelbrug nog te nieuw en in te goede staat om grote wijzigingen of investeringen te doen en is er onvoldoende plaats voor een aanloop. Een ophaalbrug, naar analogie met de Budabrug, lijkt evenmin de juiste optie. “De essentie van de discussie is niet die Kasteelbrug of de exacte locatie”, oppert schepen van Stadsvernieuwingsprojecten Wout Maddens (Team Burgemeester). “Men pint zich te veel vast op een sfeerbeeld die in aanloop naar de verkiezingen van 2018 werd gelanceerd. Dat was nog lang geen concreet ontwerp.”

“Het was altijd de bedoeling om de haven buiten de Kasteelbrug te houden”, voegt ook schepen Axel Weydts (Vooruit, Openbare Werken en Mobiliteit) toe. “De uithaal van Benjamin Vandorpe is in die optiek hilarisch, alsof wij niet zouden weten dat die brug te laag is voor wat er zou moeten passeren aan plezierboten. Wij gaan uiteraard volop door met het uitwerken dit project. Het ontwerp wordt daartoe nu verder verfijnd.”

Benjamin Vandorpe (CD&V) aan de te lage Kasteelbrug.
Benjamin Vandorpe (CD&V) aan de te lage Kasteelbrug. © LOO

Dat ontwerp is opnieuw een taak voor de Franse landschapsarchitect Michel Desvigne. Die stond eerder ook in voor de eerste fase van de verlaagde Leieboorden. Zeker is wel dat de passantenhaven een andere locatie dan de Vismarkt en Dolfijnkaai moet krijgen. Het stadsbestuur, met trekkers Maddens en Weydts, kijken daarvoor in eerste instantie richting de tip van het Buda-eiland als mogelijke piste, nog voor de Kasteelbrug voor wie vanuit Menen en Wevelgem komt dus.

Hoe groot de haven moet worden, is nog niet beslist. In de loop van volgend voorjaar zal het voorontwerp aan de Kortrijkzanen worden getoond. Dan wordt ook de verdere timing van de werken duidelijk. “Het is alleszins de bedoeling om voort te bouwen op het succes van de eerste verlaging”, oppert schepen Maddens. “Zowel in het ontwerp als in de beleving die de omgeving moet krijgen.” De vernieuwing van de Leiebrug, al aangekondigd door Vlaams minister Lydia Peeters, en de verlaging van de kaaien is voor de stad prioritair in het project.

Andere prioriteiten?

Intussen pleit CD&V’er Benjamin Vandorpe ervoor om het idee van de passantenhaven als geheel voorlopig te laten varen. Volgens hem laat de financiële situatie van de stad onvoldoende ruimte voor het grote project van deze bestuursperiode. “Het gaat om 7,2 miljoen euro, een hoog bedrag. De kost dreigt in het rijtje met nutteloze uitgaven van het stadsbestuur te komen”, oppert hij. “Daar vinden we al de overname van parking K in Kortrijk, de studiekosten voor de trambus door de Doorniksewijk en het verloren geld in parking Texture.”

“Men zou de prioriteiten moeten verleggen, naar mobiliteit en verkeersveiligheid in plaats van nog eens verlaagde Leieboorden”, aldus Vandorpe nog. “En ook de deelgemeenten mogen niet vergeten worden. Let op, wij zijn niet tegen de haven in het stadscentrum, maar het project moet uitgesteld worden.”

Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Axel Weydts is het niet eens met de kritiek van CD&V. “Die omgeving is net één van de gevaarlijkste in ons stadscentrum. We pakken die bewust wél aan, voor de verkeersveiligheid. Als fietser of als voetganger is het daar levensgevaarlijk, onder meer door het dwarsparkeren en het profiel van de weg”, aldus de schepen. “In dit dossier met dat argument komen aandraven, getuigt van weinig kennis van de concrete omstandigheden. Benjamin Vandorpe moet daar nog nooit met de fiets zijn gepasseerd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier