Gemengde gevoelens na afloop Rally van Ieper: veel ambiance bij shakedown Boezinge, weinig sfeer op de Grote Markt van Ieper

De Ypres Rally lokte minder volk naar Ieper dan in het verleden. © EF
Redactie KW

“Het is niet meer zoals 20 jaar geleden, toen de Rally van Ieper, nog heel de regio op zijn kop zette.” Hoewel op sportief vlak de piloten het beste van zichzelf gaven, was de 59ste editie van de Ieperse rally op vlak van beleving niet meteen een hoogvlieger. “Voor de horeca in Ieper zijn de hoogdagen van rally toch een beetje voorbij”

Met het verdwijnen van het FIA World Rally Championship (WRC) lijkt de Ardeca Ypres Rally, in de volksmond nog altijd gekend als de rally van Ieper, weer wat toegankelijker te zijn geworden voor de gewone man in de straat. Of is dat slechts schijn? De Ardeca Ypres Rally stond dit jaar op de kalender van het Belgisch rallykampioenschap Divisie 1, maar daarnaast reden ook wagens mee in Divisie 2, een voor rallyteams veel budgetvriendelijker wedstrijd. “De rally van Ieper is voor deelnemers sowieso een dure wedstrijd, ook omdat die over 2 dagen loopt”, zegt rallyjournalist Sandro Delaere. “De Divisie 2 biedt de mogelijkheid om op een goedkopere manier aan een wedstrijd deel te nemen. Daarbij zijn er wel wat beperkingen. Zo mag je bijvoorbeeld niet deelnemen met een Porsche.”

“De grote namen van vroeger mis ik toch een beetje”

Sandro Delaere is kritisch over de editie van het voorbije weekend. “De shakedown in Boezinge was dikke pret, maar dat was geen organisatie van de rally zelf. Het waren plaatselijke ondernemers die er hun schouders onder het initiatief hadden gezet.” Delaere vindt nu niet meteen dat de WRC moet terugkeren. “Ieper is daar misschien een beetje te klein voor”, zegt hij. “Maar vroeger speelden we op Europees vlak mee. Daarna hadden we nog het Brits kampioenschap, maar nu zijn we nog ‘enkel’ een manche in het Belgische kampioenschap. Niets fout mee uiteraard, maar de grote namen van vroeger mis ik toch een beetje.”

Flauw

Ook naar beleving toe kan er volgens de rallyjournalist nog een tandje worden bijgestoken. “De slotceremonie op de Grote Markt vond ik maar een flauwe bedoening. Maar pas op, al bij al blijft de rally van Ieper de moeite om te komen bekijken. Het feit dat de rally meer dan 130 deelnemers aan de start kreeg, stemt mij positief. Het was lang geleden dat dat nog zo was.”

Ook positief is dat de rally dit jaar gespaard bleef van grote ongevallen. Tom Boonen reed met zijn Skoda Fabia Rally 2 de gracht in en Jos Verstappen, de vader van F1-piloot Max Verstappen, maakte een zware crash op de Kemmelberg, net na te zijn gestart. “Maar voor de rest viel het allemaal mee, er werd geen enkele KP geannuleerd of zo”, aldus nog Sandro Delaere.

Weinig volk

Chris Bevernage, uitbater van Marktcafé Les Halles, is wat teleurgesteld. “De hoogdagen van rally zijn voor ons toch een beetje voorbij”, aldus de horecaman. “Er was zaterdag weinig volk, niet echt veel meer dan op een doorsnee weekend. Ik dacht dat na het podium zaterdagavond wel wat volk tot bij ons zou komen, maar dat bleek niet zo. En tegen 22.30 uur konden we onze buitenbar al afbreken, terwijl ik mij tijden herinner dat dat pas laat in de nacht was voor we dat moesten doen. Misschien zat het voetbal er voor iets tussen, ik weet het niet. Pas op, voor de organisatoren van de rally is het ook niet meer gemakkelijk. Ik ervaar het zelf dat sponsors veel moeilijker met geld over de brug komen. En tickets, en dat geldt niet enkel voor de rally, zijn niet meer goedkoop. Neen, ik vrees dat de tijd van 20 jaar geleden, toen Marlboro nog sponsorde, niet meer snel zal terugkomen.

(CMW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier