De afdeling Staden van de gemeenteschool Okido sluit in juni definitief de deuren. De school zou aanvankelijk ten laatste in juni 2022 dichtgaan, maar na overleg met leerkrachten, ouders en de scholengemeenschap besliste het college van burgemeester en schepenen dat de afdeling Staden nu toch vroeger sluit. De gemeenteraad dient volgende donderdag wel nog zijn zegen te geven voor de sluiting in juni.
In april vorig jaar maakte het gemeentebestuur bekend dat de afdeling Staden van gemeenteschool Okido – er is immers ook nog een afdeling van de school in Westrozebeke – op het einde van het schooljaar zou sluiten. De Open Vld-meerderheid kwam na een aantal dagen evenwel op die beslissing teurg en liet weten dat de afdeling nog tot maximum juni 2022 open zou blijven.
“We zijn toen op die beslissing teruggekomen omdat het wel heel kort dag was”, legt burgemeester Francesco Vanderjeugd (Open Vld) uit. “De school zou immers al twee maanden na de aankondiging sluiten. Bovendien was er heel wat onrust bij de ouders. We deelden toen mee dat de afdeling Staden nog maximum drie schooljaren zou openblijven. We hadden toen ook geen zicht op de leerlingenuitstoom. Die blijkt nu heel sterk te zijn. In tegenstelling tot vorig jaar hebben we de zaken aangepast. Toen communiceerden we eerst over de sluiting en pleegden we nadien overleg. Nu hebben we eerst alle actoren geraadpleegd.”
“Eind vorig schooljaar konden we totaal niet inschatten wie er in september aan de schoolpoort zou staan”, gaat onderwijsschepen Joeri Deprez (Open Vld) voort. “Eind vorig jaar hadden we nog 70 leerlingen. Op 1 september boden zich 35 leerlingen en 7 kleuters aan. Ondertussen zijn er wel twee extra kleuters bijgekomen. Het leerlingenaantal heeft ook een invloed op het aantal lestijden. Volgend schooljaar zouden er 59 lestijden overblijven, wat betekent dat er slechts ruimte voor twee leerkrachten zou zijn en dat er met twee graadklassen in plaats van drie gewerkt zou moeten worden. Een klas waarin het eerste, tweede en derde leerjaar zou samenzitten en een klas voor het vierde, vijfde en zesde leerjaar dus.”
“We stelden ons toen de vraag hoe we dit konden aanpakken”, gaat de schepen verder. “In eerste instantie hebben we toen de leerkrachten individueel bevraagd. We wilden weten hoe zij tegenover de situatie stonden. Daaruit bleek dat zij vooral duidelijkheid wilden. Ook de ouders werden geraadpleegd. Niet iedereen ging op onze uitnodiging in, maar zij met wie we wel praatten, zorgden voor een representatief beeld. Toen de twee graadklassen ter sprake kwamen, kregen we te horen dat we zelf voor de situatie gezorgd hadden en dat we maar een derde leerkracht met eigen middelen moesten betalen. Nu al betalen wij overigens de kleuterleidster met eigen middelen. Vraag was ook hoeveel leerlingen nog zouden opdagen als we beslisten om de school een jaar langer open te houden en of het sociaal verantwoord is om een school met 35 leerlingen open te houden.”

Er werden twee scenario’s vooropgesteld: nog een jaar voortdoen of de school op het einde van het schooljaar sluiten. “Nadeel bij langer openhouden is de inzet van middelen”, aldus de schepen. “De school blijft even groot voor minder leerlingen. En met twee in plaats van drie graadklassen zouden we de school draaiende moeten houden met minder mensen, terwijl het takenpakket blijft. Ook zouden we de kleuterjuf nog een jaar langer met eigen middelen moeten betalen. Een extra schooljaar zou alleen uitstel van executie zijn. Ook de onzekerheid blijft. Voordelen zijn dan weer dat alles hetzelfde zou blijven en dat de leerlingen en in het bijzonder de huidige vijfdejaars nog in de school zouden kunnen blijven. Voordelen van een sluiting in juni zijn dat er duidelijkheid is, dat we in de afdeling Westrozebeke kunnen focussen op kwaliteitsonderwijs en dat er meer lestijden zullen vrijkomen voor Westrozebeke. Ander voordeel is dat we een jaar loon van de kleuterjuf uitsparen. Ik wil wel nog even benadrukken dat de sluiting geen besparingsmaatregel is. We willen de middelen die vrijkomen, inzetten op de afdeling Westrozebeke, voor kwaliteitsonderwijs op maat.”
“Na alles afgewogen te hebben, zijn we tot het besluit gekomen om voor sluiting op het einde van het schooljaar te kiezen”, aldus de schepen. “We hebben over die keuze gesprekken gehad met de ouderraad, de schoolraad, de leerkrachten en scholengemeenschap ‘De Achthoek’. Alhoewel die actoren niet gelukkig zijn met het verhaal, meldde iedereen ons toch dat dit een correcte weergave van de feiten is. Na de gemeenteraad van volgende week gaan we opnieuw samenzitten met ouders, leerkrachten en directie om te bekijken wat wij voor hen kunnen betekenen.” (BCH)