Gemeente wil vrachtwagenparking en bufferbekkens op site De Melkerie: “Deze site is echt wel vervallen”

“Het voorstel van een busparking stoot dan weer op verzet van AWV, omdat zij niet willen dat daar overgestoken wordt.” © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Als het van het gemeentebestuur afhangt komen er op de site van De Melkerie KMO-units, een vrachtwagenparking en extra bufferbekkens. Met de goedkeuring van een samenwerkingsovereenkomst met de eigenaar en de Vlaamse regering is alvast een belangrijke eerste stap gezet.

Tot 2011 waren de gebouwen in de Klerkenstraat 62 een zuivelfabriek van Campina. Na de sluiting kwam de site in handen van het Amerikaanse veevoederbedrijf Alltech, maar in 2021 kwam ook aan dat verhaal een einde. Toen Global Estate Group (nu Global Life 4) in februari 2022 de site kocht kondigde de bouwpromotor aan dat ze plannen hadden om er een bedrijventerrein te ontwikkelen, maar sindsdien bleef het stil.

Met de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst rond het Brownfieldconvenant komt daar nu verandering in. “De Vlaamse Regering wil de herontwikkeling van verlaten bedrijventerreinen – zogenaamde brownfields – stimuleren”, sprak schepen Tessa Vandewalle (CD&V) op de gemeenteraad donderdag. “Via een convenant krijgen projectontwikkelaars en investeerders een aantal juridisch-administratieve en financiële voordelen bij de ontwikkeling van vervuilde, verwaarloosde of onderbenutte bedrijventerreinen.”

Stedenbouwkundige voorschriften

Concreet betekent dit dat vanaf de goedkeuring van het convenant de eigenaar maximum tien jaar kan afwijken van stedenbouwkundige voorschriften. “Nu moeten bedrijven die daar iets willen doen een link hebben met de landbouw”, vervolgde Tessa Vandewalle. “Dankzij het Brownfieldconvenant zouden daar andere bedrijven kunnen komen. Opdat die bedrijven na tien jaar zouden mogen blijven, moet de gemeente wel een nieuw RUP maken. In oktober gingen we met z’n allen kijken en konden we zien dat het echt wel vervallen is”, ging Vandewalle verder.

“We hebben gezegd dat we nood hebben aan een vrachtwagenparking en extra wateropslag voor de landbouw. Naast de bestaande vijver en opslagtanks kunnen in de zuidelijk zone immers twee nieuwe waterbekkens worden aangelegd. Doorheen de zone waar infiltratie voorzien wordt, ligt nog een niet afgeschafte voetweg die momenteel niet in gebruik is en ook geen concrete plannen voor bestaan. Indien die in de toekomst toch weer als voetweg zou ingericht worden, kan via een vlonder over de infiltratiezone gewandeld worden.”

Twee scenario’s

Momenteel liggen er twee scenario’s voor de gebouwen op tafel, met of zonder recuperatie van de bestaande gebouwen. “De mogelijkheid om gebouwen te behouden zal afhangen van de specifieke wensen van toekomstige bedrijven die zich op de site zullen vestigen. In beide scenario’s zullen de KMO-units gemiddeld 300 m² en de bedrijfskavels gemiddeld 4.000 m².”

Filip Vanhevel (N-VA) was tevreden met de plannen, maar had toch ook bedenkingen. “Bedrijven die zich daar vestigen en niet-landbouwgerelateerd zijn, weten niet of ze daar na tien jaar kunnen blijven. Dat biedt dus verschrikkelijk weinig zekerheid. En in hoeverre houdt de gemeente de touwtjes in handen, bijvoorbeeld wat betreft maximumhoogte van de gebouwen? Ten derde vroeg ik me ook af of er daar een busparking kon komen voor bezoekers van de vlakbij gelegen Vredesmolen.”

“Het voorstel van een busparking stoot op verzet van AWV”

Schepen Vandewalle antwoordde dat er net een RUP gemaakt wordt om de bedrijven ook na die tien jaar zekerheid te geven dat ze kunnen blijven. “We hebben al weet van twee bedrijven die heel grote interesse hebben, en dat zijn toevallig landbouwgerelateerde bedrijven. Het voorstel van een busparking stoot dan weer op verzet van AWV, omdat zij niet willen dat daar overgestoken wordt. Er mag daar ook geen zebrapad komen en ze willen ook niet dat de vrachtwagenparking gebruikt wordt om te laden en lossen voor de bedrijven aan de overkant”, aldus schepen Vandewalle. “Maar eigenlijk staan we nog maar aan de start van het hele proces. Eerst moet het convenant goedgekeurd worden, dan een ontwerp gemaakt worden, daarna volgt een openbaar onderzoek, infovergaderingen… Er is dus nog een lange weg te gaan, maar dit is alvast een belangrijke eerste stap.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier