Gemeente De Haan pakt uit met nieuwe website én online meldpunt: “Aandacht voor toegankelijkheid”
De gemeentelijke website van De Haan is volledig vernieuwd. Op de sterk vereenvoudigde website staat de gebruiker centraal: alle informatie werd zorgvuldig gestructureerd in begrijpelijke thema’s en een nieuwe, krachtige zoekfunctie brengt de bezoekers snel naar de juiste informatie. Daarnaast is er ook een nieuw online meldpunt, waar inwoners terecht kunnen met al hun vragen.
De gemeentelijke website dateert al van 2018. Eind 2021 werd de homepagina opgefrist en werd de site ook beter toegankelijk gemaakt, maar intussen drong een volledige vernieuwing zich toch op.
“Onder meer door de samensmelting van het gemeentebestuur met het OCMW tot één lokaal bestuur, was er nood aan een nieuwe hoofdwebsite die nog gebruiksvriendelijker en overzichtelijker is voor de eindgebruikers”, zegt burgemeester Wilfried Vandaele (N-VA).
De nieuwe website is bereikbaar via het vertrouwde adres www.dehaan.be maar is in een hedendaags en aantrekkelijke opmaak gegoten die aanleunt bij de huisstijl van de gemeente. “Omdat het de kerntaak van een overheidswebsite is om burgers snel en correct een antwoord te bieden op hun vragen, staan de inwoners centraal in de opbouw van onze nieuwe website. De site werd sterk vereenvoudigd en alle informatie werd zorgvuldig gestructureerd in begrijpelijke thema’s, die gemakkelijk terug te vinden zijn op de homepagina.”
Meldpunt
“Deze trefwoorden leiden de burger op een efficiënte en eenvoudige manier naar achterliggende pagina’s, waar ze meer informatie kunnen vinden over het thema of de dienstverlening”, aldus nog Vandaele. Er is ook een nieuwe, krachtige zoekfunctie, die de bezoekers snel naar de juiste informatie brengt. “Uiteraard is er veel aandacht besteed aan de digitale toegankelijkheid, want een gemeentelijke website moet natuurlijk bruikbaar zijn voor alle burgers. De nieuwe site voldoet dan ook aan de richtlijnen van de Vlaamse overheid. De ‘hoog contrast’-knop verhoogt de toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking en de website is ook responsief, zodat ze op alle schermen automatisch mooi en duidelijk weergegeven wordt”, legt schepen voor Informatica Christine Beirens uit.
Samen met de nieuwe website riep de gemeente ook een online meldpunt in het leven: www.dehaan.be/meldpunt. Hier kunnen inwoners terecht met meldingen, vragen of suggesties voor de gemeentelijke diensten. “Dat kan gaan van een probleem op het openbaar domein, een put in de weg, een melding van sluikstort of ratten, tot vragen over je rijbewijs, een tweedeverblijf of verbouwingen. De meldingen komen onmiddellijk bij de juiste dienst terecht, die de burger zo nog sneller en efficiënter kan helpen”, besluit burgemeester Vandaele.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier