Flandrien Kaas investeert3,5 miljoen in nieuwe rijpingszaalTweede rijpingszaal en extra productielijn voor Flandrien Kaas
In aanwezigheid van Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) vond dinsdagvoormiddag in Wervik de officiële inhuldiging van een tweede rijpingszaal en extra productielijn voor Flandrien Kaas plaats. Goed voor een investering van 3,5 miljoen euro en een verdubbeling van de productie.
Voortaan worden 500 bollen van 18 kg kaas per dag geproduceerd en kan er één miljoen kilo kaas rijpen bij Flandrien Kaas. Het zijn duizelingwekkende cijfers, die onderstreept werden door Flandrien Kaas-ambassadeur Wim Opbrouck. De acteur bracht op de inhuldiging een ode aan het ambachtelijke zuiveltopproduct én stelde er zijn kortfilm ‘Flandrien, A Day in The Life’ voor. Opbrouck speelt daarin de hoofdrol.
De kaasmakerij op de hoek van de Vagevuurstraat en Hoogweg begon in 2013 met de productie van harde Goudse kazen en is ondertussen al toe aan de vierde uitbreiding.
“De rijpingszaal is onze schatkamer”, lacht zaakvoerder Jan Desmet van De Kazerij, die 25 werknemers telt. “Soms rijpt de kaas hier anderhalf jaar.”
Handmade in Belgium
Flandrien Kaas wordt afgerijpt op vier leeftijden: jong (6 weken), gerijpt (6 maanden), oud (12 maanden) en grand cru (18 maanden). “De kaas draagt het label Handmade in Belgium, een onderscheiding voor het ambachtelijke karakter en wordt volledig geproduceerd met melk afkomstig van lokale boeren”, zegt Jan. “De levering van melk vindt ’s nachts plaats. Op jaarbasis komen we uit aan 14 miljoen liter verwerkte melk per jaar. De vrachtwagens met Nederlandse nummerplaat leveren hier geen melk maar komen de melkwei ophalen. Melkwei is de vloeistof die bij de kaasbereiding ontstaat door het stremmen van de melk na toevoeging van stremsel. Door de verdubbeling in capaciteit kunnen we veel meer produceren, maar dat zal geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de kaas.”
In de lift
Door plaatsgebrek moest men tijdelijk kaas laten rijpen in Nederland. Maar Flandrien Kaas is een succesverhaal. Het werd al zevenmaal gelauwerd met een World Cheese Award, een internationale prijs. Al even opmerkelijk is dat tijdens de coronacrisis de verkoop in de lift zit. Niet verwonderlijk nu de horeca al maandenlang dicht is en de mensen thuis iets klaarmaken. “De consument koopt bewust lokaal, bij traiteurs, kaasspeciaalzaken en in de supermarkt”, vertelt Jan Desmet. “Die tendens voelen we.”
Jan Desmet en zijn echtgenote Helga Deloof zijn de derde generatie aan het roer. Enkele jaren geleden werd de kaasgroothandel Triporteur verkocht “We zijn trots dat een familiebedrijf kiest om te investeren in eigen stad”, aldus schepen van Ondernemen Bert Verhaeghe (Stadslijst Open VLD-Groen-Positief Project). “Voor een groot deel gebeurt de productie nog op ambachtelijke wijze.” (EDB)
De kortfilm is te bekijken via https://vimeo.com/491664421/81aa2058d8
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier