Fast@Sea: aan 90 km per uur de Noordzee op in Oostende

Olivier, Philippe en Xavier bezorgen je een unieke ervaring op zee. © JRO
Redactie KW

Oostende heeft er een nieuwe attractie bij. Tijdens de zomermaanden gaan ze in Oostende Fast@Sea. Onze man mocht de boottocht testen aan 90 km/uur op zee.

Fast@Sea organiseert boottochten op zee voor de kust van Oostende tijdens de maanden juni, juli en augustus, telkens van woensdag tot zondag van 9 tot 18 uur.

Na een uitgebreide briefing banen we ons een weg langs de Visserskaai richting de F@st One, de boot die ons over de golven zal doen zweven. Dat er op zee altijd iets te beleven valt, merken we al bij het buitenvaren van de haven. We varen langs de Nele, een tweemaster die ook boottochten op zee organiseert, maar veel trager weliswaar.

Zee zonder geheimen

Meteen als we de haven buiten zijn, merk je al welke kracht de F@st One heeft. We kleven aan onze stoel bij het optrekken. Ideaal was het niet, met zo’n zes beaufort, maar voor minder gaan we niet.

De ervaren schipper, Olivier D’hooge (55), stelt ons meteen gerust. Olivier was jarenlang waterski-animator bij Club Med. Daarnaast was hij vroeger nog bij de Rijkswacht en werkte hij bij Jan De Nul. Tegenwoordig vaart hij als kapitein van de Franlis. De zee heeft voor Olivier geen geheimen meer. “Zes beaufort is wel het maximum om mensen mee te nemen op zee”, stelt Olivier.

“De Noordzee heeft wel een boot als deze nodig, want de golven zijn hier erg kort op elkaar. Daardoor moet de boot zeker meer dan zes meter lang zijn. De boot waarmee wij de boottochten organiseren, is 7,45 meter lang en 247 meter breed. Er kunnen maximum twaalf personen mee, maar uit veiligheidsoverwegingen nemen we maximum tien mensen mee.”

De golven zijn hier erg kort op elkaar. Daardoor moet de boot zeker meer dan zes meter lang zijn

De eerste echte golf doet ons door de kracht van de motor over het water glijden en met een smak op het water neerkomen. “Dat is heel normaal”, gaat de schipper verder. “Met dit weer en nog sneller zou je de boot zelfs in twee kunnen doen breken, maar ik weet perfect wat ik doe. Er is geen enkel gevaar.”

En dan voeren we amper 50 km/uur.

Philippe Cornez (61) en zijn zoon Xavier (25) zijn de initiatiefnemers van de nieuwe attractie. “We hebben momenteel één boot ter beschikking, maar indien nodig kan ook een tweede boot worden toegevoegd”, vertelt Philippe.

Extra persoon aan boord

Er is altijd iemand extra mee aan boord voor de veiligheid. Op die manier kan de schipper zich enkel en alleen op het sturen concentreren. We zijn gestart tijdens Oostende voor Anker en hadden meteen enorm veel klanten. Oostende is de grootste en de meest bezochte stad aan de kust. Oostende mistte een attractie als deze. Zelf was ik 14 jaar lang bij de Marine. Ook voor mij heeft de zee geen geheimen meer. Het concept bedacht ik net door de ervaring die ik op zee opdeed.”

Oostende mistte een attractie als deze

Voor zoon Xavier is het allemaal wat nieuw maar toch kent ook Xavier perfect de gevaren van de zee. “We spelen in op wat we op zee zien tijdens de vaart”, vertelt Xavier. “Als we iets leuks zien dat voor de klanten een extra geeft, dan varen we er dichter bij.”

Geen vast traject

Zo waren we woensdag getuige van het binnenvaren van het schip van DEME, dat de onderdelen van het windmolenpark tot daar brengt. “We hebben eigenlijk geen vast traject. Maar zoals iedereen moeten ook wij rekening houden met de zeestroming. Het moet natuurlijk wel mogelijk zijn. We willen de klanten vooral iets aanbieden met pit. Veel mensen hebben nooit de kans gekregen om een ervaring als deze mee te maken, maar daar is nu verandering in gekomen.”

Naast de boottocht aan 90 km/uur kan je ook nog een tocht maken naar het windmolenpark. Er worden ook boottochten georganiseerd om het vuurwerk te bekijken op zee tijdens Vurige Maandagen.

(JRO)

Meer info op www.fastatsea.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier