Els Pynoo en modejournaliste Veerle Windels over Karl Lagerfeld: “Iconisch figuur”

Veerle Windels in gesprek met Karl Lagerfeld. © GF
Redactie KW

Het overlijden van mode-icoon Karl Lagerfeld trekt als een schok doorheen de modewereld. Els Pynoo was een muze van het Duitse icoon. En ook Veerle Windels, een gerespecteerde modejournaliste uit Tielt, is ervan ondersteboven. “Wanneer je met de man sprak, werd je meegezogen in zijn eigen wereld.”

Karl Lagerfeld, zonder meer een van de grootste na-oorlogse modeontwerpers, was méér dan zomaar een topcouturier. De man, die gisteren op 85-jarige leeftijd in ‘zijn’ Parijs overleed, groeide uit tot een icoon. Tot de belichaming van de mondiale modewereld. En hij wist als geen ander een blijvende indruk op iemand te maken…

De Tieltse modejournaliste Veerle Windels (53) herinnert zich nog haar ontmoeting met Karl Lagerfeld alsof het gisteren was. “Het moet in 2001 geweest zijn dat ik de kans had om hem te spreken. Een écht interview kon je het bezwaarlijk noemen. Op elke vraag repliceerde Karl Lagerfeld met een rake oneliner, maar het hele gesprek verliep geheel op zijn manier. Normaal heb je de tijd om één-op-één wat dieper op de zaken te kunnen ingaan, maar hij werd constant aangesproken door andere mensen.”

“Tegelijk word je gewoon meegezogen in zijn eigen, unieke wereld. De laatste jaren was het echter niet langer mogelijk om hem te spreken. Ik had plannen om een boek te schrijven over oudere designers, maar dat was uit den boze voor hem. Karl Lagerfeld mocht dan wel de 80 voorbij zijn, leeftijd was bij hem van geen tel. En oud was hij al zeker niet”, glimlacht ze.

Larger than life

De verdiensten van de man, die ook zélf tot een heus modemerk uitgroeide, kunnen allesbehalve onderschat worden, zegt Veerle. “Voor mensen die zich niet in de modesector bewegen, lijkt het alsof het een koele en afstandelijke man is. Tot je beseft wat hij allemaal verwezenlijkt heeft. Hij, en niemand anders, heeft Chanel richting 21ste eeuw gestuwd. Toen hij er in 1983 aan het roer kwam, sleepte het merk een duf imago met zich mee. Lagerfeld blies al het stof er van af. Mijn respect voor hem is torenhoog. Hij bouwde een carrière van zeventig jaar uit. Wie kan dat zeggen? Eén iets weet ik zeker: er zal nooit een tweede Karl Lagerfeld opstaan. Hij was larger than life. Als buitenstaander moest je al geweldig interessant zijn om zijn aandacht te trekken.”

Karl Lagerfeld verscheen begin december nog op de catwalk in het Metropolitan Museum of Art in New York City, in het bijzijn van zijn rechterhand Virginie Viard en zijn petekind Hudson Kroenig.
Karl Lagerfeld verscheen begin december nog op de catwalk in het Metropolitan Museum of Art in New York City, in het bijzijn van zijn rechterhand Virginie Viard en zijn petekind Hudson Kroenig.© REUTERS

Ondanks zijn respectabele leeftijd komt het overlijden van Lagerfeld eerder onverwacht. “In oktober vorig jaar interviewde ik nog zijn rechterhand en creatief directeur bij Chanel Virginie Viard, die hem nu ook zal opvolgen. Toen zei ze nog dat Karl alive and kicking was.”

De wereld zal hem missen. En ik zal mijn gesprekken met Karl altijd blijven koesteren.

“Het moet dus blijkbaar snel gegaan zijn. Maar toen hij recent na een defilé niet meer zelf op de catwalk verscheen om het publiek te groeten, wisten we dat zijn gezondheid achteruit ging. Dat ene moment was zijn hele carrière lang erg belangrijk voor hem. Dat laat je dus niet zomaar aan je voorbij gaan.”

Vier uur slaap per nacht

Volgens Veerle Windels was Karl Lagerfeld zoveel meer dan een modeontwerper. “Een van de intelligentste mensen die ik ooit mocht ontmoeten. Hij was een echte intellectueel en beschikte over een indrukwekkende bibliotheek. Hij sliep slechts vier uur per nacht. De rest van zijn tijd was hij voortdurend aan het werk, al voelde dat voor hem niet zo aan. Het was zijn leven.”

De ontwerpen van Lagerfeld kunnen Veerle ook zelf bekoren, zegt ze, “al heb ik geen stukken van Chanel in mijn kleerkast hangen”, knipoogt ze. “Ik ben allesbehalve een fashionista. Maar het valt wel op dat zijn werk een zeer breed publiek bereikt. Karl Lagerfeld kleedde wereldsterren en acteurs, maar er waren evengoed gewone stervelingen die spaarden om een van zijn stukken te kunnen kopen. Zijn erfenis is dus enorm groot. Hij keek nooit achteruit, alleen de toekomst telde. De wereld zal hem missen. En ik zal mijn gesprekken met Karl altijd blijven koesteren.”

Laatste van een generatie

Els Pynoo was aan het werk in haar groentetuin toen ze het overlijden van Karl Lagerfeld vernam, op dinsdagochtend 19 februari. Nog geen vijf minuten later had ze de promoman van Vive la Fête, de band die ze samen met haar Danny vormt, aan de lijn: dat ze interviews moest geven, aan min of meer heel België. Eerst de radio, dan televisie, ze wilden haar bij VRT maar ook bij VTM – “maar ik kon dat toch niet allemààl doen, mijn oren stonden al roodgloeiend!” – en daar kwamen dan nog een hoop kranten achteraan. Een dag later vraagt ze zich af wat er gisteren eigenlijk gebeurd is.

Els Pynoo.
Els Pynoo.© PD

Het was zot! Ik zei zopas nog tegen Danny: er moet nogal wat gebeuren vooraleer wij nog eens in het nieuws komen. (lacht) Een maand geleden had ik nog een foto van Karl op internet gezien. Hij zag er toen een beetje marginaal uit en ik hoopte maar dat de mensen hem niet al te veel zouden zien aftakelen. Daar was hij veel te fier voor. Het klopte niet dat hij zich zo vertoonde. Maar dat zijn dood zoveel teweeg zou brengen! Nu, hij was de laatste van een generatie iconische figuren in de modewereld. Er is nog Gaultier, maar dan hebben we de grote namen wel gehad.”

Samen de tango dansen

Ze herinnert zich haar verblijf in Biarritz, in een van Lagerfelds huizen, waar hij zelf de foto’s voor een nieuwe campagne maakte: “Danny moest er van hem figureren met zijn gitaar. En ik moest er rondlopen en mezelf zijn. Het Amerikaanse model dat hij fotografeerde – zo mooi als ze was, ik was er jaloers op! – moest mij dan nabootsen. Want Karl vond de manier waarop ik bewoog zo bijzonder. Kan je je dat zo ongeveer voorstellen?”, lacht ze. Op de achtergrond klonk de muziek van Vive la Fête. En als de cd stilviel, drukte hij op repeat. De hele dag door.

Voor hem moest je echt geen deel uitmaken van de jetset, hij werkte met heel gewone mensen, als ze hun vak maar verstonden.

“Hij heeft nooit gezegd waarom hij onze muziek goed vond, neen. Het ging hem vooral om onze manier van doen, denk ik, al waren we ons daar zelf niet van bewust. Hij had ons toevallig zien optreden in Parijs – ik wikkelde me in die tijd in plastiek om op te treden – en hij vond dat fantastisch. Dat excentrieke stond hem aan, denk ik. Nee, hij danste niet mee gij! Al heb ik één keer een tango met hem gedanst. Op een feest bij hem thuis moesten we optreden en nadien kwam hij me halen, als een echte gentleman: iedereen moest plaats ruimen en hij begon met mij te dansen. De mensen keken hun ogen uit op ons. Ik hoorde nadien dat hij daar weken op geoefend had.”

Grootste boeket ooit

Het contact is nadien verwaterd. Vive la Fête kreeg het drukker dan ooit. “Zo werkt dat: als Lagerfeld zot is van u, word je plots overal geboekt, de hele wereld rond. We kregen nog kaartjes en ooit een boeket bloemen. Ik stuurde er een terug en daar was hij dan weer door ontroerd. Hij heeft er nog voor gezorgd dat we mochten optreden op het Bal de la Rose in Monaco, en daar wachtte me in de kleedkamer ook weer het grootste boeket dat ik ooit zag. Ja, als Karl het voor je had, dan soigneerde hij je wel.” Maar Karl stoomde op naar nieuwe projecten en Els trok zich terug op haar boerderij. “Hij is hier nooit geweest, maar hij had het prachtig gevonden. Voor hem moest je echt geen deel uitmaken van de jetset, hij werkte met heel gewone mensen, als ze hun vak maar verstonden.”

Of ze de kleren die ze kreeg al heeft laten schatten? “Neen gij! Voor mij zijn die van onschatbare waarde, ik verkoop ze nooit. Hij gaf me dat met heel zijn hart.”

“Ziet ge dat graag, Els”, vroeg hij dan.

“Maar ja gij, Karl!”

“Ewel, ge moogt het hebben.”

En dan kneep hij in haar hand. Als een grootvader die haar stiekem een snoepje toestak.

Poperings fashionmodel: “Lagerfeld wist heel goed wat hij wou”

(foto AV)
(foto AV)

Andy Vanaverbeke (49) had jarenlang een carrière als fotomodel. In de jaren ’90 werkte hij onder meer samen met topontwerper Karl Lagerfeld, die dinsdagmiddag overleed.

Andy werkte in de jaren ’90 als fotomodel op internationaal niveau. ‘Tijdens mijn carrière was Parijs mijn uitvalsbasis. Door in te gaan op castings kwam ik in contact met grote modehuizen. Zo heb ik een aantal shoots gedaan voor de mannenlijn van Karl Lagerfeld. Ik heb hem een aantal keer ontmoet op fashionmeetings, natuurlijk enkel op professioneel niveau. Op zijn fotoshoots nam hij graag het heft in eigen handen. Veel mensen dachten dat hij een extravert persoon was, maar niets is minder waar. Hij wist heel goed wat hij wou. Bovendien was hij ook erg creatief. Lagerfeld kon als geen ander het imago van zijn lijn aanpassen aan de tijdsgeest‘, aldus Vanaverbeke.

(PVH/NB/HD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier