“Een inschattingsfout”: schepen komt met uitleg nadat beelden van gesloopte grafzerken op sociale media opduiken

Er was op sociale media heel wat verontwaardiging over de beelden van de begraafplaats. © CLL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

In Lauwe is digitaal tumult ontstaan nadat beelden opdoken van compleet vernielde grafzerken op de begraafplaats. Medewerkers van de stadsdiensten gingen er nogal driest te werk. “Er is hier sprake van een inschattingsfout, we zorgen ervoor dat alles zo snel mogelijk is opgelost.”

Gesloopte zerken, ornamenten aan diggelen geslagen en stukken van het kerkhof die er als een slagveld bij liggen. Het waren ontnuchterende beelden die als een lopend vuurtje zich een weg op Facebook baanden. Al snel werd voor vandalen gevreesd, die zich hadden vergrepen op de laatste rustplaats van heel wat Lauwenaars. Toch bleken de daders niet meteen vandaliserende tieners te zijn, maar medewerkers van de stadsdiensten.

“Er zijn heel wat concessies op de begraafplaats verlopen en die moeten dan ook vrij worden gemaakt. Dat is de procedure voor heel wat begraafplaatsen.”, klonk het in een reactie van bevoegd schepen Patrick Roose. “Onze medewerkers zijn aan de slag gegaan maar al snel werden ze geconfronteerd met de gevolgen van het vochtige weer. Dat maakte hun taak een pak moeilijker. Ze besloten gebruik te maken van volledig verkeerde methodieken, met de gekende gevolgen. Het is inderdaad niet de gebruikelijke manier van aanpakken maar hier is helaas sprake van een inschattingsfout.”

De schepen stelt echter meteen ook iedereen gerust. “Er is ondertussen al overleg geweest met onze medewerkers en ze begrijpen ook dat dit niet kan. Ze hebben intern al gekeken hoe ze het nu wel vlotter kunnen aanpakken. We zullen ervoor zorgen dat alles zo snel mogelijk opnieuw op orde wordt gebracht, met het nodige respect voor de plaats en de graven. Van kwaad opzet was absoluut geen sprake. Het is wel een mooi voorbeeld van hoe tijden veranderen. Vroeger zou men dergelijke situatie meteen aan het stadsbestuur hebben gemeld, zodat het kon opgelost worden. Vandaag de dag post men het eerst op sociale media en schakelt men de bevoegde diensten pas op een later tijdstip in.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier