Van de grootste stad tot het kleinste gehucht: het coronavirus slaat overal wild om zich heen. Veel gemeenten hebben ondertussen op eigen initiatief een crisiscel opgericht, het gemeentebestuur van Wingene-Zwevezele ging nog een stap verder. Daar is sinds vrijdag 13 maart een coronalijn actief, waar inwoners hun individuele vragen kunnen stellen. En die heeft enorm veel succes, zeggen burgemeester Hendrik Verkest en communicatieambtenaar Claudia Van Vooren.

"Ondertussen hebben de raadszaal omgevormd tot het kloppende hart van de coronacrisis in onze gemeente. Sinds die 13de maart zijn we haast non-stop in de weer en onze telefoonlijnen rinkelen zo goed als constant. We hebben in totaal vier lijnen die door een vijftiental mensen in een beurtrolsysteem bemand worden en zij krijgen allerhande vragen voorgeschoteld."

Elke situatie is anders

Aanvankelijk gingen die nog over de algemene richtlijnen, maar nu zijn die een stuk specifieker. "Iedereen worstelt natuurlijk met vragen over zijn eigen situatie. Die is voor iedereen anders. De respons verwondert ons niet, want als gemeentebestuur weten we uiteraard perfect wat er onder onze inwoners leeft en waar zij mee bezig zijn. Dit initiatief bewijst elke dag opnieuw zijn nut."

De respons verwondert ons niet. Als gemeentebestuur weten we perfect wat er onder onze inwoners leeft

Vanuit de crisiscel worden nu ook specifieke doelgroepen bediend. "Ondernemers krijgen van ons gerichte communicatie en ook bijvoorbeeld onze landbouwers willen we duidelijk informeren. Dat vinden we erg belangrijk, want zij blijven ook nu de motor van onze lokale economie."

© Wouter Meeus

Het gemeentehuis zelf blijft eveneens operationeel, zij het achter gesloten deuren. "Mensen kunnen op afspraak langskomen en veel van onze mensen werken van thuis uit. Zeker in dergelijke tijden moet het hier van de bedrijvigheid gonzen. En dat doet het."

Na de eerste week in 'lockdown-light' ziet de coronalijn stilaan een omslag. "Nu bereiken vooral de hulpvragen ons", klinkt het. "Veel mensen beschikken over een eigen zorgnetwerk, maar daar beginnen gaten in te vallen. Kinderen mogen vanuit de overheid hun ouders niet meer bezoeken of worden zelf ziek... Dan is het aan ons om de zorgvragen aan het aanbod van vrijwilligers te koppelen. En dat lukt. Zo krijgen we veel vragen om boodschappen te doen."

We voelen dat veel mensen nog met onduidelijkheden kampen. Aan ons om die weg te werken. Er bestaan geen domme vragen. Zeker nu niet

"Het is mooi om zien hoe onze mensen voor elkaar in de bres springen, net daarom hebben we ook het initiatief Warm Wingene in het leven geroepen. Deze crisis zorgt ook voor veel menselijke warmte."

Mag het lief nog komen?

Af en toe lokken de vragen op de coronalijn ook een glimlach uit. "Zo was er iemand die vroeg of hij zijn kat nog mocht te eten geven. Iemand anders wist dat niet of zijn lief nog op bezoek mocht komen. Best grappig, maar ook die vragen behandelen we met de nodige sérieux. We voelen dat veel mensen nog met onduidelijkheden kampen. Aan ons om die weg te werken. Er bestaan geen domme vragen. Zeker nu niet."

© Wouter Meeus

De crisiscel coördineert ook de toestroom van potentiële coronapatiënten naar het triagepunt in CC De Feniks. "Zo nemen we veel administratie uit de handen van onze huisartsen en kunnen zijn op de kern van hun job focussen. Voor alle duidelijkheid: via de coronalijn kan je géén afspraak in het triagepunt boeken. Dat moet nog altijd via je huisarts. Om het kwartier kan er iemand in De Feniks langsgaan en de agenda loopt de hele tijd vol."

"Het is druk, maar we geven niet op. Dat appreciëren de Wingenaren en Zwevezelenaren ook. Zo kregen we al een boeket bloemen geleverd, uit dank. Mooi, maar daar doen we het niet voor. We willen gewoon zoveel mogelijk mensen helpen, op alle mogelijke manieren. Via de coronalijn, maar ook via onze gemeentelijke Facebookpagina, ons mailadres... En we werken proactief. Zo zullen we deze week alle tachtigplussers opbellen en hen vragen of ze iets nodig hebben. Niemand mag in dit verhaal alleen achterblijven."

De coronalijn is elke dag (behalve zondag) van 9 tot 17 uur te bereiken op 051 65 00 70. www.wingene.be/coronavirus

Van de grootste stad tot het kleinste gehucht: het coronavirus slaat overal wild om zich heen. Veel gemeenten hebben ondertussen op eigen initiatief een crisiscel opgericht, het gemeentebestuur van Wingene-Zwevezele ging nog een stap verder. Daar is sinds vrijdag 13 maart een coronalijn actief, waar inwoners hun individuele vragen kunnen stellen. En die heeft enorm veel succes, zeggen burgemeester Hendrik Verkest en communicatieambtenaar Claudia Van Vooren."Ondertussen hebben de raadszaal omgevormd tot het kloppende hart van de coronacrisis in onze gemeente. Sinds die 13de maart zijn we haast non-stop in de weer en onze telefoonlijnen rinkelen zo goed als constant. We hebben in totaal vier lijnen die door een vijftiental mensen in een beurtrolsysteem bemand worden en zij krijgen allerhande vragen voorgeschoteld."Aanvankelijk gingen die nog over de algemene richtlijnen, maar nu zijn die een stuk specifieker. "Iedereen worstelt natuurlijk met vragen over zijn eigen situatie. Die is voor iedereen anders. De respons verwondert ons niet, want als gemeentebestuur weten we uiteraard perfect wat er onder onze inwoners leeft en waar zij mee bezig zijn. Dit initiatief bewijst elke dag opnieuw zijn nut."Vanuit de crisiscel worden nu ook specifieke doelgroepen bediend. "Ondernemers krijgen van ons gerichte communicatie en ook bijvoorbeeld onze landbouwers willen we duidelijk informeren. Dat vinden we erg belangrijk, want zij blijven ook nu de motor van onze lokale economie."Het gemeentehuis zelf blijft eveneens operationeel, zij het achter gesloten deuren. "Mensen kunnen op afspraak langskomen en veel van onze mensen werken van thuis uit. Zeker in dergelijke tijden moet het hier van de bedrijvigheid gonzen. En dat doet het."Na de eerste week in 'lockdown-light' ziet de coronalijn stilaan een omslag. "Nu bereiken vooral de hulpvragen ons", klinkt het. "Veel mensen beschikken over een eigen zorgnetwerk, maar daar beginnen gaten in te vallen. Kinderen mogen vanuit de overheid hun ouders niet meer bezoeken of worden zelf ziek... Dan is het aan ons om de zorgvragen aan het aanbod van vrijwilligers te koppelen. En dat lukt. Zo krijgen we veel vragen om boodschappen te doen.""Het is mooi om zien hoe onze mensen voor elkaar in de bres springen, net daarom hebben we ook het initiatief Warm Wingene in het leven geroepen. Deze crisis zorgt ook voor veel menselijke warmte."Af en toe lokken de vragen op de coronalijn ook een glimlach uit. "Zo was er iemand die vroeg of hij zijn kat nog mocht te eten geven. Iemand anders wist dat niet of zijn lief nog op bezoek mocht komen. Best grappig, maar ook die vragen behandelen we met de nodige sérieux. We voelen dat veel mensen nog met onduidelijkheden kampen. Aan ons om die weg te werken. Er bestaan geen domme vragen. Zeker nu niet."De crisiscel coördineert ook de toestroom van potentiële coronapatiënten naar het triagepunt in CC De Feniks. "Zo nemen we veel administratie uit de handen van onze huisartsen en kunnen zijn op de kern van hun job focussen. Voor alle duidelijkheid: via de coronalijn kan je géén afspraak in het triagepunt boeken. Dat moet nog altijd via je huisarts. Om het kwartier kan er iemand in De Feniks langsgaan en de agenda loopt de hele tijd vol.""Het is druk, maar we geven niet op. Dat appreciëren de Wingenaren en Zwevezelenaren ook. Zo kregen we al een boeket bloemen geleverd, uit dank. Mooi, maar daar doen we het niet voor. We willen gewoon zoveel mogelijk mensen helpen, op alle mogelijke manieren. Via de coronalijn, maar ook via onze gemeentelijke Facebookpagina, ons mailadres... En we werken proactief. Zo zullen we deze week alle tachtigplussers opbellen en hen vragen of ze iets nodig hebben. Niemand mag in dit verhaal alleen achterblijven."