Voor haar postgraduaat in duurzame ontwikkeling aan de Hogeschool Vives in Kortrijk kreeg Anske Allewaert een opdracht in kader van de 11.11.11-campagne 'Changemakers'. Hierbij kiest elke student een changemaker die strijdt tegen onrecht vanuit verschillende invalshoeken. "Op de website botste ik al snel op Kong Athit. Hij is voorzitter van de Cambodjaanse kledingvakbond die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie", vertelt ze. Met dit evenement wordt de focus gele...

Voor haar postgraduaat in duurzame ontwikkeling aan de Hogeschool Vives in Kortrijk kreeg Anske Allewaert een opdracht in kader van de 11.11.11-campagne 'Changemakers'. Hierbij kiest elke student een changemaker die strijdt tegen onrecht vanuit verschillende invalshoeken. "Op de website botste ik al snel op Kong Athit. Hij is voorzitter van de Cambodjaanse kledingvakbond die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie", vertelt ze. Met dit evenement wordt de focus gelegd op fair fashion en de sensibilisering hierrond. Een tweedehandsverkoop leidt ook meteen naar een ecologische economievorm.Zaal Nele wordt omgetoverd tot tweedehandsmarkt met maar liefst 16 verkoopstandjes met zowel mannen- als vrouwenkledij. "Een 'closet sale' biedt de kans om kledij door te verkopen die anders in de kast blijft slingeren en uiteindelijk weggegooid wordt", vertelt Anske. "Je kiest er dus voor om de afvalberg niet te vergroten én wint er nog eens een cent aan ook!" Iedereen is welkom, ook wie niet op zoek is naar een nieuwe outfit. Als nevenactiviteit is er nagelklop. Particulieren kunnen op voorhand een standplaats reserveren voor Gezapige Zundag. Bezoekers kunnen komen shoppen tussen 11 en 17 uur op 24 november in zaal Nele, Kerkstraat 11 Izegem. De toegang is volledig gratis."De gelegenheid was uiteraard perfect om de Oxfam Wereldwinkel in het daglicht te zetten", gaat Anske verder. "Ook de jeugdwerking kan op die manier weer een beetje openbloeien." De organisatie koos voor fairtradeproducten die je ter plaatse zult kunnen consumeren. Het nieuwste bier van het merk zal ook op de drankenlijst staan. "Om de winter te omarmen, bieden we Irish Coffee aan", vermeldt de organisator. "Naast de samenwerking met Oxfam is ook Music Burgers van de partij. Deze jonge Izegemse foodtruck serveert homemade burgers met een twist. Zij gaan altijd op een ecologische manier te werk. Bovendien werkt ook de net opgestarte vzw Adili als partner mee achter de schermen. De opbrengst van dit event gaat naar de Wereldwinkel."Bovendien werd er een wedstrijd gekoppeld aan het gebeuren. "Het is vrij simpel", legt Anske uit. "Er zullen verschillende informatieve affiches in thema opgehangen worden. Deze komen goed van pas bij het invullen van een wedstrijdformulier. Dit doe je aan onze bar." Deelnemers maken kans op een waardebon ter waarde van 50 euro. De prijs werd geschonken door Kudzu Eco Webshop. (GS)