“Dikke Mathille lijkt plots fel vermagerd”: bekend Oostends beeld zorgt voor complottheorieën op sociale media
Op sociale media gonst het van de complottheorieën rond Dikke Mathille. Dinsdag werd het beeld na restauratie teruggeplaatst op haar vertrouwde locatie. Verschillende Oostendenaars twijfelen er nu echter aan dat het om hetzelfde beeld gaat. Een replica dus volgens velen. Restaurateur Klaas Remmen schept duidelijkheid.
Onder ruime belangstelling werd het gerestaureerde beeld van de liggende naakte vrouw dinsdagmorgen op haar vertrouwde locatie teruggeplaatst nadat ze de voorbije vijf maanden gerestaureerd werd. Bijna had ze niet teruggekeerd naar de plaats waar ze toen al ruim zestig jaar lag: tussen het Leopoldpark en De Grote Post.
Het stadsbestuur wou haar haar oorspronkelijke locatie teruggeven op een sokkel aan het Kursaal waar ze tussen 1955 en 1963 lag. Heel wat Oostendenaars protesteerden echter en het stadsbestuur keerde daarom op haar stappen terug.
Nieuw exemplaar?
Einde van de polemiek rond het beeld zou je denken? Mis gedacht. Opnieuw is er nu commotie ontstaan op sociale media over Dikke Mathille. “Dikke Mathille is fel vermagerd.” “Precies een totaal ander beeld.” “Ik vermoed dat dit een ander en nieuw beeld is.” “Borst en buik slanker.” Dit is niet dezelfde en niemand ziet het?” En zo gaat het nog wel even verder. De vele reacties deden uitschijnen dat het beeld dat ooit door Georges Grard werd vervaardigd, vervangen werd door een nieuw exemplaar.
“Jammer dat het nog geen 1 april is”
Voldoende reden dus om de restaurateur van het beeld, Klaas remmen uit Vorselaar, te bellen om hem om uitleg te vragen. “Eigenlijk is het altijd de bedoeling dat een dergelijke ingreep een impact heeft op het uiterlijk van het beeld”, vertelt de man. “Dat is bij deze wel geslaagd, want velen denken dat het om een ander beeld gaat. Ik kan ze echter geruststellen: een nieuw beeld maken zou ongeveer 150.000 euro kosten en zo veel heb ik er niet aan verdiend.”
Zacht groen
Maar waarom denken mensen dan precies dat het om een ander beeld gaat? “Kijk, ik kan begrijpen dat mensen die er weinig van kennen zich die vraag stellen. Het is echter zo dat door die restauratie de details van het beeld veel beter uitkomen. Op oude foto’s is te zien dat het beeld een donkerbruine kleur had vroeger. Wij werken met een zacht groen en het beeld is ook veel meer effen. Daardoor kunnen mensen de indruk krijgen dat het om een ander beeld gaat. Het beeld was in fysiek goede toestand, enkel het uiterlijk had aandacht nodig en dat heeft het gekregen”, aldus Remmen.
“Jammer dat het nog geen 1 april is, want het had anders wel een goede grap geweest. Maar ik ben blij dat het leeft. Dan weet je dat je werk gezien wordt. Er zijn nog wat beelden die de nodige aandacht verdienen in Oostende. Het beeld op De Grote Post bijvoorbeeld. Als je voor Dikke Mathille staat en je hoofd een kwartslag draait, dan zie je het beeld op De Grote Post. Dan pas zie je hoe verstorend zo’n natuurlijk evolutie kan werken op de leesbaarheid van het geheel. De stad mag mij altijd contacteren indien ze ook dat beeld onder handen willen laten nemen”, besluit de restaurateur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier