Dertigste verjaardag Athena in Tielt loopt anders dan verwacht
2020 moest een feestjaar worden voor damesboetiek Athena, die dertig jaar bestaat in de Tieltse Kortrijkstraat. Ondanks in duigen gevallen plannen probeert zaakvoerster Katrien Buyse er het beste van te maken. “Ook toen de winkel gesloten moest blijven, bleef ik de etalage letterlijk in een nieuw kleedje steken.”
“Onze 25ste verjaardag vierden we met een grote modeshow voor de deur en nu hadden we opnieuw een groot feest voor ogen, maar corona besliste daar anders over.” Zeg dat wel: twee verplichte sluitingen, een mens zou van minder de moed verliezen. Katrien Buyse trok zich tussentijds op aan de maanden september en oktober, die meevielen qua verkoop. En aan nieuwe ideeën.
Je besloot samen met je dochter Aurélie om het concept Athena@home een kans te geven. Leg uit.
“Op aanvraag zijn we bij klanten thuis een tas met tien kledingstukken beginnen leveren die ze op hun gemak kunnen passen. Ik heb geen webshop
“Wie via Athena@home kledij wil kopen, kan ze meteen houden. De betaling verloopt via overschrijving of de klanten steken het geld in een enveloppe wanneer ik de tas weer ga ophalen. Ik bied deze service aan in Tielt en deelgemeenten, Pittem-Egem, Wingene-Zwevezele, Ruiselede, Meulebeke, Ingelmunster, Ardooie, Dentergem en Oostrozebeke.”
Je hebt dit concept ondanks de heropening van je zaak behouden?
“Ik zie het als een aanvulling op onze fysieke winkel, waarbij we dezelfde service aanbieden: kledij wordt bij Athena niet alleen gepast, maar ook aangepast en zo nodig geretoucheerd.”
Hoe loopt de verkoop sinds je begin deze maand mocht heropenen?
“December is doorgaans een relatief kalme maand, waarin wel redelijk wat cadeautjes en cadeaubonnen over de toonbank gaan. Er zijn weinig klanten die zich in het nieuw willen steken om te feesten met hun eigen bubbel. Hoe dan ook besef ik heel goed dat er collega’s zijn die het momenteel veel lastiger hebben. De collectie die over een maand in de winkels ligt, moest worden aangekocht tussen de twee lockdowns. Ik hoef er allicht geen tekeningetje bij te maken dat dat her en der voor financiële problemen zal zorgen.”
Toen we elkaar enkele weken geleden spraken, had je net je etalage in kerstsfeer aangekleed. Nochtans wist je op dat moment nog niet dat de winkel opnieuw open mocht. Een bewuste keuze?
“Het is niet omdat mijn boetiek dicht is, dat hij er onverzorgd bij moet staan, want het blijft je belangrijkste visitekaartje. Normaal verander ik de etalage om de twee weken, tijdens de verplichte sluiting hield ik eraan om dat driewekelijks te blijven doen. Ik houd een map bij met foto’s van al mijn etalages. Vraagt een klant naar een kleedje dat er een paar weken eerder uit verdween, dan weet ik zo waarover ze het heeft. Meer dan ooit zijn dat de zaken die het verschil maken. Zo geven we ook geen plastic tassen meer mee, maar tassen in papier die ons logo dragen.”
“Vorig jaar kookte ik op kerstavond voor 23 familieleden. Dat zal nu niet lukken”
Hoe sta je tegenover de solden, die straks gewoon weer begin januari van start gaan?
“Misschien zullen veel collega’s het niet graag lezen, maar voor mij zouden ze gerust een maand later mogen plaatsvinden. Ik vind dat solden weer bestemd moeten zijn voor artikelen die uit de mode raken. Plots kortingen van tientallen procenten geven, doe ik liever niet. Ik wil niet dat klanten, die korte tijd eerder de volle pot betaalden voor een relatief nieuw stuk, het gevoel krijgen dat ze bedot werden.”
Heb je Athena gemist in de weken dat je niet mocht openen?
“Zeker. Ik ben nu 58. Mijn mama overleed op haar 60ste. Soms denk ik eraan nog wat meer van het leven te genieten, maar als ik na zo’n lange sluiting dan weer voor de deur sta, besef ik hoezeer ik de winkel heb gemist. Al vond ik het best eens leuk om uitgebreid de tijd te nemen om naar de supermarkt te gaan, te kokkerellen en in de weekends eens meer betrokken te zijn bij de hobby’s van mijn man.”
Hoe vieren jullie eindejaar?
“Met mijn gezin en schoonmama, die ‘opa’ dit jaar verloren is. Vorig jaar schoven op kerstavond 23 familieleden bij ons aan tafel en bereidde ik het menu helemaal zelf. Dat typische kerstgevoel ga ik zeker missen, al heb ik niet nagelaten om een mooie kerstboom in de woonkamer te plaatsen. Voor de gelegenheid halen we een meeneemmenu bij visrestaurant Boudewijn 1 in Roeselare. De familie Damman-Windels zijn trouwe klanten en het ene plezier is het andere waard. We appreciëren Ellens kookkunsten enorm.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier