DBrC trekt vergunning voor werken aan taxibaan weer in
De vernietiging van de omgevingsvergunning is een zoveelste episode in de saga rond de werken aan de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Volgens de luchthaven-directie betreft het een administratieve kwestie. Omwonenden eisen dan weer een terugdraaiing van de werken.
Even een korte vooruitblik naar 2024: dan loopt de subsidieovereenkomst tussen Airport Kortrijk-Wevelgem (ILKW) en de overheid op zijn einde. Een privatisering dringt zich dus op, al kan dat alleen als de luchthaven voldoet aan de Europese normen. De ontbrekende puzzelstukken? Een gecorrigeerde taxibaan en een ‘Airzone’, een vrije baan waarlangs vliegtuigen veilig naar hun loods kunnen rijden. Deze mankementen zijn intussen weggewerkt.
Daarmee is de kous niet af, want de Raad voor Vergunningsbetwistingen (DBRC) heeft de vergunning voor die werken nu vernietigd . “Dit betreft niet de basisvergunning van de luchthaven”, beklemtoont ILKW-voorzitter Filip Daem. “Die loopt nog tot februari 2024 en blijft intact. Het gaat om de inclusiviteit van de noordelijke dienstweg en de aanleg van een noordelijke taxiweg. De DBRC heeft de vergunning van de Gewestelijke Omgevingsambtenaar gedecimeerd omdat deze via een vereenvoudigde procedure werd bekomen.”
We zij tevreden dat de luchthaven duidelijk is gemaakt dat ze niet boven de wet staan.
Actiecomité Vliegveld Wevelgem
De problematiek situeert zich rond het ontbreken van een openbaar onderzoek, dat er door de vereenvoudigde procedure niet kwam. De Gewestelijke Omgevingsambtenaar ging er aldus te snel van uit dat de werken stedenbouwkundig vrijgesteld waren. Die herinrichting moet nu herbekeken worden. De eigenlijke activiteiten van de luchthaven lijken niet in het gedrang te komen.
Geen kleine werken
Bij de tegenstanders van de werken wordt de beslissing van de DBRC positief onthaald. Het actiecomité ‘Vliegveld Wevelgem’ was één van de partijen die de vergunning betwistte. De leden, die hun naam niet in de krant willen, verzetten zich al jaren tegen de verdere uitbouw van de luchthaven. “De luchthavendirectie stelde de werken voor als kleine werken, maar het gaat over duizenden vierkante meter. We hebben eerst geprobeerd om de werken te laten stilleggen, maar dat is niet gelukt.”
De overheid geeft zichzelf een onterechte voorkeurs- behandeling
Maarten Tavernier (Provincieraadslid Groen)
Het actiecomité lijkt er wel in te berusten dat de luchthaven nooit verplicht zal worden om de werken ongedaan te maken. “Misschien komt er een openbaar onderzoek”, klinkt het. “Maar dat zal niet veel veranderen. Toch zijn we tevreden dat de luchthaven duidelijk is gemaakt dat ze niet boven de wet staan.”
Vriendjespolitiek
Provincieraadslid Maarten Tavernier (Groen) wijst met een beschuldigende vinger naar de Vlaamse Overheid. “Die is naast vergunningverlenende actor ook medeaandeelhouder in de nv die de luchthaven uitbaat”, weet Tavernier. “Het ziet ernaar uit dat de Vlaamse Overheid zichzelf een onterechte voorkeursbehandeling gegeven heeft. Het is schandalig dat buurtbewoners die de hinder ondervinden, moeten procederen om de overheid de eigen wetge ving te doen naleven . Maar ondertussen zijn de werken wel uitgevoerd, waarbij ze geen tijd hebben gelaten om beroep aan te tekenen. Op vrijdag een vergunning krijgen, en op maandag de werken starten, je zou het als particulier eens moeten proberen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier