De schrik voor het coronavirus zit er bij een Chinees restaurant in het centrum van Brugge goed in. Zij weigeren namelijk stelselmatig om klanten die uit China komen te bedienen. Voornamelijk groepen met Aziaten krijgen in het restaurant geen eten meer. En daar heeft de zaakvoerder naar eigen zeggen een goeie reden voor. "Ikzelf heb persoonlijk nu niet meteen schrik, m...

De schrik voor het coronavirus zit er bij een Chinees restaurant in het centrum van Brugge goed in. Zij weigeren namelijk stelselmatig om klanten die uit China komen te bedienen. Voornamelijk groepen met Aziaten krijgen in het restaurant geen eten meer. En daar heeft de zaakvoerder naar eigen zeggen een goeie reden voor. "Ikzelf heb persoonlijk nu niet meteen schrik, maar andere leden van het gezin zijn toch voorzichtig. Wij zien het Chinese nieuws en willen gewoon de juiste maatregelen treffen", zegt de zaakvoerder van restaurant China in de Zuidzandstraat.Al blijft het uiteraard een vreemd gegeven: een Chinees restaurant waar Chinezen niet welkom zijn. Schiet je jezelf als restaurant op die manier niet behoorlijk zwaar in de voet? "Dat valt wel mee. Zo'n 75 procent van onze klanten zijn gewoon Belgen. En het is op dit moment hoe dan ook laagseizoen. En al zeker voor de Aziatische toeristen. Die komen vooral in april en mei. Dus zoveel mensen hebben we uiteindelijk ook nog niet moeten weigeren."De zaakvoerder is zelf van China afkomstig en vindt zijn maatregel dan ook niet meteen racistisch. "Dat heeft niets met de mensen hun afkomst te maken. Ik merk dat sommige mensen het een racistische beslissing noemen, maar dat is het helemaal niet. Wij willen net onze verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat het hier niet zo ver komt als in China. Wij weigeren die mensen voor hun eigen en voor onze gezondheid. Het is eigenlijk gewoon gezond verstand."Maar mensen om die reden uit je restaurant weren, hoe doe je dat in de praktijk? Want Aziaten die in ons land wonen, blijven wel gewoon welkom. "We hebben het niet geafficheerd. We proberen dat uiteraard wel een beetje tactvol te doen. Bijvoorbeeld door in het Nederlands te vragen of de mensen gereserveerd hebben. Zo weten we natuurlijk meteen of de mensen toeristen zijn." (TL)