Charlotte Wybo ontwerpt originele neonverlichting

Charlotte Wybo: “Ik voelde gewoon dat er een markt is voor dit soort neon verlichting bij een particulier publiek.” © Inge Stam
Nancy Boerjan

In het Brugse Concertgebouw vindt maandag de tweede editie plaats van het netwerkevenement voor ondernemende vrouwen, Generation WOW, met internationale sprekers en vernieuwende onderwerpen. Alles draait er rond empowerment, en dat wordt deze keer ook visueel onderstreept met de kleurrijke en originele neonborden van Artsy Impact, het onewomanbedrijf waarmee Charlotte Wybo sinds vier jaar een flink gat in de markt vult.

Charlotte Wybo groeide op in Kortrijk met sportieve aspiraties, maar moest die opbergen nadat ze een blessure opliep net voor ze de topsportopleiding atletiek zou aanvatten. Ze ging aan de slag in de farmaceutische industrie, met het enthousiasme dat alles wat ze aanpakt kenmerkt, maar na een carrière van 15 jaar hield ze die sector voor bekeken. “Mijn man en ik reizen vrij veel, in die periode verbleven we regelmatig bij vrienden in Parijs en Londen. En daar viel het me op hoe mooi veel etalages in de betere winkelstraten gedecoreerd werden met creatieve neonverlichting. Ze vormden er woorden mee, en originele tekeningen: ik moest en zou te weten komen hoe ze dat deden”, lacht Charlotte.

Zelf op zoek

Charlotte ging op zoek, met de toepassing ervan op het communiefeest van haar jongste dochter in het achterhoofd, maar stelde vast dat neonverlichting op maat laten maken in ons land nauwelijks betaalbaar was. “Dus zocht ik verder naar informatie over de mogelijkheden van neon en technieken om er zelf iets mee te creëren. Die vond ik online, en ik leerde tegelijk veel bij van mijn man die onderlegd is in elektriciteit. Ik ging ook op zoek naar de nodige materialen, en stap voor stap werkte ik mijn eigen collectie neon signs uit. Ik voelde gewoon dat er een markt is voor dat soort verlichting bij een particulier publiek, voor feestjes, of om een slaap- of woonkamer mee te decoreren, of zelfs als geschenkje. Maar dan moest ik dus wel met een betaalbaar aanbod komen.”

Kwaliteit en betaalbaarheid combineren is pittiger dan ik had gedacht

De collectie bestaat uit creaties in led- en acrylic neon, maar ook glasneon, in allerlei kleuren. “Voor die laatste doe ik een beroep op professionele glasblazers, want het is echt een ambacht. Dat maakt dat de creaties in glasneon ook duurder uitvallen. Maar het wordt jammer genoeg steeds moeilijker om mensen te vinden die het glasblazen nog goed beheersen.”

© Inge Stam

In januari 2020 voelde Charlotte zich klaar om haar label Artsy Impact, verwijzend naar het feit dat ze met artistieke verlichting impact wil maken, in de markt te zetten. De handelaars in Knokke-Heist – waar Charlotte woont – reageerden positief en maakten ruimte om haar verlichting uit te stallen. Van eventorganisatoren kreeg ze opdrachten om verlichting op maat uit te werken. En toen zette corona het leven stil. “Een flinke tegenslag, maar ik gebruikte die periode om mijn collectie nog beter op punt te zetten. En van zodra het opnieuw kon, liepen de aanvragen weer binnen.” Ze verzorgde installaties tijdens het festival We Can Dance in Zeebrugge, voor Zalando, LeasePlan, Ernst&Young, de Thomas More hogeschool in Mechelen… “Het creatieve, sociale en commerciële aspect van deze job bevalt me enorm. Alleen het bijhouden van de administratie ligt me minder.”

Aan ondernemingszin heeft Charlotte geen gebrek. “Mijn hoofd zat altijd al vol ideeën. Zo verzon ik in mijn jeugd – rollerbladen was toen in – een manier om op een basisschoen zowel wieltjes, een schaats als de toen populaire ‘bigfoot’ ski te kunnen monteren. Die wilde ik lanceren, maar mijn ouders zagen dat niet zitten”, lacht ze.

Kwalitatief én betaalbaar

En toen ze vorig jaar de eerste editie van Generation WOW in het Oostendse Kursaal bijwoonde, viel het haar bij het binnenkomen op dat er op vlak van aankleding van de ontvangstzaal weinig wow te beleven viel. Ze stapte naar organisatoren Barbara De Beir en Angelique Foré met een voorstel en mocht voor deze tweede editie het logo van Generation WOW in neon uitwerken, evenals de logo’s van de 20 partners die een stand in het Concertgebouw hebben.

De toekomst ziet er veelbelovend uit voor Artsy Impact en Charlotte ziet haar bedrijf graag groeien. “Ik doe dit doodgraag en werk heel veel, maar het is toch wel pittiger dan ik gedacht had om een kwalitatief én betaalbaar product te kunnen aanbieden. Ik heb momenteel al enkele freelance medewerkers opgeleid, die me bijstaan, en hoop op die manier nog verder te kunnen evolueren.”

Meer over Generation WOW vind je op www.generationwow.be