Van maandag tot vandaag woensdag was het eerste erkende passagiersvaartuig dat waterstof en diesel verbrandt in een dieselmotor te gast in Oostende. De Compagnie Maritime Belge (CMB), de reder van het vaartuig, en Haven Oostende nodigen geïnteresseerde havenbesturen en maritieme bedrijven uit om via powerpointpresentatie en een korte proefvaart in de haven en op zee kennis te maken met het voertuig dat 16 passagiers kan inschepen. Tal van instanties, zoals havenbesturen uit Duinkerke, Calais en Valencia en West-Vlaamse bedrijven, schreven zich hier op in. Bij het varen op waterstof komen er geen CO2, fijnstof of zwaveloxides vrij bij de verbranding.

In Duin en Zee op de Oostendse oosteroever loopt tegelijk een didactische expo over het project in samenwerking met Horizon Educatief. De catamaran is in de eerste plaats een proefproject om waterstoftechnologie te testen voor toepassingen bij grote zeeschepen. Maar ook voor het drukke personeelstransport naar de offshore windmolenparken is het varen op waterstof een ecologisch alternatief voor de vele catamarans die dat traject al dagelijks doen. De Hydroville wordt nu al dagelijks als pendelboot ingezet tussen Kruibeke en Antwerpen om de werknemers van CMB van en naar het kantoor te varen.

(ML)