Buurtbewoners Plantinstraat zijn zwaar vrachtverkeer beu: “Moeten er eerst slachtoffers vallen?”
De inwoners van de Plantinstraat hebben het gehad met het zwaar vrachtverkeer. De ergernis heeft alles te maken met de uitgebreide e-commerce-activiteiten van DistriMedia. Sinds afgelopen zomer gebruikt het bedrijf ruimtes van de vroegere drukkerij Lannoo, maar dat gaat volgens de buren met veel te veel zwaar verkeer gepaard. “Een woongebied is geen industriezone. Zal de stad pas ingrijpen als er slachtoffers vallen?”
“Afgelopen zomer begon het nog allemaal gezapig, met camionettes die aan en af reden. Intussen zijn daar al geruime tijd zware containervrachtwagens bijgekomen”, zegt raadslid Roos Baert (N-VA/Open VLD), die in de Plantinstraat woont en de kwestie aankaartte in de gemeenteraad van 3 december. “Ze voeren levensgevaarlijke manoeuvres uit op een traject dat veel kinderen volgen op weg naar school. Ik durf mijn dochter, die in het eerste middelbaar zit, zelfs niet meer met de fiets naar Regina Pacis sturen .”
Zelfs voetgangers geblokkeerd
“Dan zijn er nog de andere weggebruikers, die rechtsomkeer moeten maken omdat de zware vrachtwagens de volledige breedte van de weg ook voor voetgangers blokkeren. Heel frustrerend, want het kan soms tien minuten duren vooraleer een vrachtwagen eindelijk achterwaarts bij een loskaai staat.”
Roos wijst op het feit dat het bedrijf zich in een ambachtelijke zone bevindt. “Dit is echter je reinste industrie en is onverzoenbaar met een woonwijk. Volgens de vergunningsaanvraag die het bedrijf heeft ingediend, wil men de vrachtwagens tot 19 uur op weekdagen en ook op zaterdag laten aanrijden. We hopen maar dat het stadsbestuur niet wacht met ingrijpen tot er slachtoffers vallen.”
Kinderfietsen en kantoorinrichting
Directeur Frank de Wulf van DistriMedia zegt begrip te hebben voor de grote ongerustheid bij de buren, al wenst hij een en ander in perspectief te plaatsen. “Vanuit de gebouwen in de Plantinstraat distribueren we kinderfietsen, kantoorinrichting en digitale camera’s, producten die heel goed scoren in deze coronacrisis, die onze e-commerce-activiteiten een enorme boost heeft gegeven”, zegt Frank de Wulf. “Gemiddeld komen we aan een tiental vrachtwagens per week. Voor de buurtbewoners kan dat veel lijken, temeer omdat het na het faillissement van de drukkerij een aantal jaar heel rustig is geweest. Maar wie met vragen zit, willen we gerust te woord staan.”
Extra voorwaarden
Schepen van Verkeer en Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V) stelt dat het stadsbestuur niet zal aarzelen om extra voorwaarden op te leggen bij de uitreiking van een omgevingsvergunning, mocht dat nodig blijken. “Feit is dat een ambachtelijke zone nood heeft aan een aantal transportbeweringen. In een niet eens zo oude omgevingsvergunning voor drukkerij Lannoo was er sprake van 70 per week. Het aandeel grote opleggers gaan we, net als het hele dossier, grondig bestuderen.” Beslissing voorjaar 2021. (TVW)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier