Brugs stadsbestuur trekt bizarre campagne rond ‘boetes voor knuffelen’ terug

Het bewuste bord waarop iemand met stift de opmerking 'where is the love' schreef. © PDV
Redactie KW

‘Knuffelen: 500 euro boete’, zo klinkt het op een reeks borden op drukke plaatsen in de stad die de stedelijke preventiedienst liet plaatsen. Na een storm van protest op de sociale media worden ze nu verwijderd. “We hebben deze campagne gelanceerd om jongeren erop te wijzen dat ze in deze coronacrisis afstand moeten bewaren. Maar de uitwerking kon misschien wel beter”, geeft schepen voor preventie Mathijs Goderis toe.

Het was voormalig gemeenteraadslid Sammy Roelant die de kat de bel aanbond en op Facebook eerst zijn ongenoegen uitte over de bizarre preventiecampagne. ‘Een van de droevigste dingen die ik dit jaar zag’, plaatste hij boven een foto van een van de borden in de Geldmuntstraat.

‘Vermijd een coronaboete. Knuffelen = samen 500 euro’ staat er op de grote borden te lezen. Met daaronder een afbeelding met tal van pintjes bier en frisdrankjes. Deze moeten dan 200 drankjes voorstellen, zogezegd de kostprijs voor de boete van 500 euro.

De reacties op de post van Sammy Roelant logen er niet om: ‘Waanzin, Kafka, een bizarre combinatie van sadisme en betutteling,… Is dit Warm Brugge …?’ En dat is nog meer een greep uit de tientallen ontzette reacties. Ook de afbeelding van pintjes en frisdrankjes, en op andere gelijkaardige borden ook hamburgers, komt bizar over nu alle horecazaken gesloten zijn.

‘Beste bedoelingen’

Hallo, schepen van preventie Mathijs Goderis (SP.A)? “We zijn er ons van bewust dat er wat ophef ontstaan is rond deze campagne in het kader van de coronamaatregelen. Door snelheid van handelen, is er iets uitgewerkt wat verkeerd kan overkomen als je de beelden los van elkaar bekijkt en ze uit de context trekt. Door het hoge aantal nieuwe besmettingen met COVID-19 onder de jongere bevolking, was er nood aan extra sensibilisering”, klinkt het bij schepen Goderis.

“We hebben deze campagne gelanceerd met de beste bedoelingen van de wereld, alleen was de woordkeuze ongelukkig. Dat geef ik grif toe. De uitwerking kon wel beter. Nu de nieuwe maatregelen van kracht zijn en de horeca moest sluiten, is de boodschap op de borden niet langer actueel. Er is daarom beslist om alle borden uit het straatbeeld weg te nemen.”

‘Frequent overtredingen’

“Brugge is een warme stad en daar is ook deze campagne een bewijs van. We hebben dit gedaan omdat we inzitten met de jeugd. Veel jongeren volgen perfect de regels maar sommigen hebben het daar moeilijker mee. De politie stelde op het terrein vast dat er tegenover een aantal maatregelen zeer frequent overtredingen worden begaan.”

“Het is op hun vraag dat we deze campagne hebben gelanceerd. Als er dan één iets goed is aan deze campagne, dan is het dat er over gepraat wordt en zo de achterliggende boodschap hopelijk ook blijft hangen: beperk uw contacten en hou u aan de regels.” (PDV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise