Bruggelingen klagen minder, maar vaak terecht

© Benny Proot
Stefan Vankerkhoven

De Bruggelingen klagen minder, maar vaak terecht. Tot die conclusie komt de Brugse ombudsman Marc Carlier in zijn jaarrapport voor 2018, dat hij maandagavond aan de gemeenteraad voorlegde. “Het jaar ervoor, 2017, was een recordjaar met 308 klachten, omwille van de invoering van het nieuwe parkeerplan. In 2018 werd onze dienst door 1137 burgers gecontacteerd, dat is het laagste aantal contacten sinds de dienst werd opgericht in 1999”, bekent de ombudsman.

Betekent dit dat de stadsdiensten steeds beter presteren? Ja, maar er spelen volgens Marc Carlier nog andere factoren mee: “Steeds meer Bruggelingen hebben de weg gevonden naar het stedelijk meldpunt én de gemeenteraadsverkiezingen speelden een rol : onvrede werd deels gecapteerd door de kandidaten. Bovendien stelde onze ombudsdienst in 126 dossiers tekortkomingen vast. In de helft van de dossiers bleken de klachten terecht.”

Parkeerboetes

“Het parkeerplan en de inning van de parkeerretributies door een privaat bedrijf blijven de belangrijkste bron van klachten (41). De behandeling van de bezwaren van chauffeurs die een verkeerde nummerplaat hebben ingegeven via sms of aan de parkeerautomaat zorgt voor frustraties. Daarnaast leidt (tijdelijk) personeelstekort bij stadsdiensten – vooral de wegendienst (23) en de politie – tot klachten. Bovendien hekelt de Bruggeling de gebrekkige communicatie (57 klachten) van de stad.

Het jaarverslag ligt ter inzage in de dienst Ombudsman, het Huis van de Bruggeling, de gemeenteafdelingen, de bibliotheekfilialen en OCMW-dienstencentra. Info : www.brugge.be/ombudsman, Hoogstraat 9 in Brugge, 050 44 80 93. (SVK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier