Bruggelingen hebben in een jaar tijd 16.104 bezorgdheden gemeld
Sinds 2009 is het stedelijk Meldpunt actief. Bij het Meldpunt kunnen burgers terecht met alle opmerkingen over en suggesties voor Stad Brugge, de diensten en de dienstverlening. “2023 was voor het zesde jaar op rij een recordjaar qua aantal meldingen: 16.104 meldingen werden geregistreerd. Maar liefst 99,87 procent van alle meldingen werd afgehandeld in 2023”, zegt schepen van Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal.
Stad Brugge wil via het Meldpunt de betrokkenheid en de participatie van burgers verhogen. Burgers kunnen in het Meldpunt hun bezorgdheden kwijt en zaken signaleren die ze vaststellen en opgevolgd willen zien. “Het is de ambitie om elke melding steeds binnen de 30 kalenderdagen van een inhoudelijk antwoord te voorzien. Het afhandelen gebeurt steeds door de bevoegde diensten”, zegt schepen Pieter Marechal.
StadsApp
Burgers kunnen op verschillende manieren een melding doorgeven aan de Stad: online via de website, via e-mail of sociale media (Facebook, Instagram en X), maar ook telefonisch via het contactcenter of persoonlijk aan de onthaalbalie van het Huis van de Bruggeling of in de dienstverleningslocaties in de deelgemeenten. Sinds november 2022 kunnen burgers meldingen ook doorgeven via de StadsApp van Brugge.
Behalve de cluster Klant speelt de Ombudsman een belangrijke en grote rol in het bewaken van de antwoordtermijnen. Wanneer een stadsdienst een melding gedurende 60 kalenderdagen zonder aanwijsbare reden onbeantwoord laat, neemt de Ombudsman de melding over. Dan kan de melding overgenomen worden als een klacht.
Recordjaar
“2023 was voor het zesde jaar op rij een recordjaar qua aantal meldingen: maar liefst 16.104 meldingen werden geregistreerd. Maar liefst 99,87% van alle meldingen werden afgehandeld in 2023”, zegt schepen Pieter Marechal. “91 procent van alle meldingen werden binnen een termijn van 30 dagen afgehandeld.”
Het grootste deel van de meldingen wordt via de website doorgeven. “Dit is iets minder dan in 2022 wat mogelijk verklaard kan worden door de komst van de StadsApp in november 2022. Die is sindsdien verantwoordelijk voor 18,59 procent van de meldingen, in 2022 was dit nog 6,2 procent.”
Verharding
“Meldingen over verharding zijn goed voor 21,55 procent van het totaal aantal meldingen en blijven hiermee net zoals de voorbije jaren de populairste categorie.”
Tot slot: er waren minder meldingen die langer dan 60 dagen onbeantwoord bleven: 0,62 procent, tegenover 0,67 in 2022 en 1,79 procent in 2021.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier