Brugge heeft plannen met leegstaande stationshal, NMBS renoveert wandschilderij

De leegstaande en ietwat verloederde Brugse stationshal. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

De NMBS besliste om de Brugse stationshal en de bovenliggende kantoren niet meer te gebruiken. “De stad Brugge kijkt vooruit en wil voor deze ruimtes vastleggen wat hier in de toekomst mogelijk is”, zegt schepen van ruimtelijke ordening Franky Demon. Het schepencollege heeft randvoorwaarden opgesteld voor een toekomstige invulling. Eén denkpiste is een foodmarkt in de stationshal. Intussen is NMBS gestart met de instandhoudingswerken van het fresco in de stationshal.

Het stationsgebouw van Brugge is een belangrijke toegangspoort tot de stad. Veel bezoekers aan Brugge nemen de trein om de stad te bezoeken of vertrekken er om de wereld te verkennen. Heel wat Bruggelingen reizen de wereld rond of pendelen naar Brugge of lopen school of studeren elders en nemen de trein. Wie heeft zijn kamp niet gestart in het station van Brugge?

Leeg

De NMBS heeft in 2023 beslist om de stationshal niet langer te gebruiken en om ook de kantoorruimtes op de verdiepingen te verlaten. Het buffet en de voormalige discotheek aan het stationsplein staan reeds lang leeg.

Schepen Franky Demon vindt het jammer dat de NMBS het station niet langer gebruikt: “We kiezen er als stad echter voor om vooruit te kijken. Het is hoog tijd voor een kwalitatieve herbestemming en nieuwe functies in het gebouw. We hebben als stad enkele randvoorwaarden bepaald voor die herbestemming. Zo moeten de erfgoedwaarden behouden blijven en de grandeur van het stationsgebouw afleesbaar blijven. Nieuwbouw toevoegen aan het stationsgebouw is daarom ook niet mogelijk.”

Foodmarkt?

“De stationshal met zijn muurschilderingen is een belangrijke eye-cather en moet dus publiek toegankelijk blijven”, vervolgt de Brugse schepen van ruimtelijke ordening. “Dat mag bijvoorbeeld een foodmarkt worden, met onthaalfaciliteiten en de mogelijkheden om er op een aangename manier te wachten op de trein. Maar ook een andere semi-publiek toegankelijke functie is er mogelijk.”

“De centrale gang tussen de sporen en de grote stationshal is een belangrijke verbindingsgang en is dus te behouden. Ook toeristisch onthaal moet aan het stationsplein een plaats krijgen en past in dat verhaal van reizen van en naar Brugge”, aldus Franky Demon.

Timing

Belangrijk voor het Brugs stadsbestuur is dat de herbestemming qua timing samen ‘spoort’ met de heraanleg van het plein en de nieuwe doorsteek onder de R30 van het station naar de Brugse binnenstad.

De rest van het gebouw, op de verdiepingen, biedt volgens Franky Demon veel mogelijkheden. “Maar het behoud van de erfgoedelementen zoals vloeren, trappen en het seinhuis zijn te cruciaal.”

Brugge zal de randvoorwaarden aan de NMBS bezorgen, zodat ze de toekomst van het stationsgebouw meer richting kunnen geven. Franky Demon besluit:”Het stationsgebouw moet een levendige plek worden met aandacht voor de reiziger en een leuke plek om aan te komen in de stad of om er te vertrekken. De stationshal speelt in dit verhaal een belangrijke rol en wordt dus na restauratie opnieuw publiek toegankelijk.”

Renovatie

NMBS is in het station van Brugge gestart met de geplande instandhoudingswerken aan het wandfresco in de vroegere wachtzaal. Deze werken gebeuren in afwachting van een grondige renovatie en restauratie van de wachtzaal en het wandfresco volgend jaar. Nog in Brugge heeft NMBS aan het station van Lissewege de autoparking heraangelegd, wat zorgt voor meer comfort voor de reiziger.

Nadat in het station van Brugge de wachtruimte verhuisde naar de andere kant van het station – die uitgroeide tot een drukke stationstoegang – is sinds eind vorig jaar de vroegere wachtzaal gesloten. Sindsdien worden er door NMBS geplande herstellings- en instandhoudingswerken uitgevoerd, zoals aan het plafond of zoals nu aan het wandfresco.

Deze werken gebeuren in afwachting van een grondige renovatie van de wachtzaal, waarbij onder meer de volledige dakdichting zal worden vernieuwd. Nadien krijgt de vroegere wachtzaal een nieuwe invulling, en dit met het volste respect voor het historische karakter van de ruimte. Hierover wordt door NMBS met de stad Brugge overlegd.

Meer comfort in Lissewege

Aan het station van Lissewege, een deelgemeente van Brugge, is door NMBS onlangs de autoparking heraangelegd. De parkeerplaatsen zijn er beter ingedeeld, waardoor het voor de reiziger duidelijker is waar ze hun wagen in alle comfort kunnen parkeren. Er werden door NMBS in samenspraak met de buurt ook maatregelen genomen om wildparkeren tegen te gaan.

Later dit jaar komt er in het station van Lissewege ook nieuwe en bijkomende signalisatie. De voorbije jaren werden er ook al nieuwe schuilhuisjes en verlichting geplaatst en werd de omroepinstallatie vernieuwd. In het station van Lissewege nemen elke week gemiddeld driehonderd reizigers één van de rechtstreekse treinen richting Brugge, Gent en Mechelen.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier