Amper 22 seconden duurt het bewuste videofragment, maar dat was genoeg om de bestuurder, van wat op het eerste zicht een elektrische fiets lijkt, de hele dag met alle zonden van Israël te overladen. Door alle commotie besloot de chauffeur en eigenaar, Bruno Naessens (53) uit Anzegem, zich op eigen initiatief aan te melden bij de politiezone Riho in Roeselare.

"Ik was echt geschrokken door de vele reacties", zegt de man, die met zijn broer een eigen constructiebedrijf runt. Bruno werd afgelopen weekend op de Rijksweg in Roeselare, ter hoogte van Sportline en Top Motors, gefilmd en daarop is te zien hoe hij - terwijl hij rustig op de pedalen trapt - aan 87 kilometer per uur via het linkerrijvak een vrachtwagen inhaalt. De beelden werden met een smartphone gemaakt en gefilmd van achter het stuur van het personenwagen, iets wat overigens bij wet verboden is.

"Ik kan de commentaren wel begrijpen", zegt Bruno. "Maar ik rij niet met een elektrische fiets of een speedelec. Ik heb een Gulas Bike, een elektrisch aangedreven motorfiets met trapondersteuning. Ik draag ook altijd een helm, motorpak en aangepaste schoenen wanneer ik ermee op pad ga. In Anzegem en omstreken kijkt niemand nog op wanneer ze me voorbij zien komen. Ook de politiezone Mira niet, ze weten ondertussen hoe de vork aan de steel zit. Maar ook zij hebben me aanvankelijk een paar keer aan de kant gezet. Ik heb mijn Gulas al sinds 2014, maar het is en blijft een rariteit op onze wegen. Ik heb er al zo'n 9.000 kilometer mee afgelegd."

Geen gevaarlijke handelingen

Bruno's elektrische motorfiets heeft drie versnellingen en kan een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur halen. "Als ik niet trap, dan val ik gewoon stil. Met een volledig opgeladen batterij kan ik tot 200 kilometer afleggen. Dit is een perfect veilig vervoersmiddel en volledig conform de verkeerswet. Ik heb in het bewuste filmpje ook geen enkele gevaarlijke handeling uitgevoerd. De maker van de video zat achter het stuur van zijn wagen. Dát is pas gevaarlijk."

Voor de Belgische wetgeving is dit een speedpedelec omdat er trapondersteuning voorzien is. Daarom heb ik mijn Gulas Bike in Duitsland ingeschreven, waar mijn zoon woont - Bruno Naessens

De Gulas Bike is een kruising tussen een elektrische fiets en motorfiets en kost om en bij de 30.000 euro. "In België rijden er amper enkele rond en mijn model is eigenlijk al wat verouderd. Er bestaat ook een exemplaar dat 120 kilometer per uur haalt."

Het voertuig in België inschrijven, is onmogelijk, klinkt het. "Voor de Belgische wetgeving is dit een speedpedelec omdat er trapondersteuning voorzien is. Daarom heb ik mijn Gulas Bike in Duitsland ingeschreven, waar mijn zoon woont. Vandaar ook de Duitse nummerplaat. Daar wordt dit aanzien als een motorfiets, maar ik heb alle nodige documenten en verzekeringen om er ook bij ons mee de baan op te kunnen."

Milieuvriendelijk

Bruno is in geen geval van plan om zijn Gulas nu van de hand te doen. "Waarom zou ik? Dit is een perfect duurzaam vervoersmiddel. Zeer milieuvriendelijk én veilig. Binnen ons bedrijf proberen we zoveel mogelijk groene energie te voorzien: zonnepanelen, bedrijfswagens op CNG... Hopelijk is deze verwarring nu definitief de wereld uit geholpen en vindt de Gulas Bike ook bij ons meer gebruikers."

Bij de politiezone Riho werd Bruno naar eigen zeggen fantastisch ontvangen. "Ze waren vol begrip en we hebben samen alle nodige documenten overlopen. Ik weet dat ze aanvankelijk gezegd hadden dat er me een gepeperde boete zou wachten, maar die woorden hebben ze teruggenomen. Dat is natuurlijk niet langer aan de orde."

Amper 22 seconden duurt het bewuste videofragment, maar dat was genoeg om de bestuurder, van wat op het eerste zicht een elektrische fiets lijkt, de hele dag met alle zonden van Israël te overladen. Door alle commotie besloot de chauffeur en eigenaar, Bruno Naessens (53) uit Anzegem, zich op eigen initiatief aan te melden bij de politiezone Riho in Roeselare. "Ik was echt geschrokken door de vele reacties", zegt de man, die met zijn broer een eigen constructiebedrijf runt. Bruno werd afgelopen weekend op de Rijksweg in Roeselare, ter hoogte van Sportline en Top Motors, gefilmd en daarop is te zien hoe hij - terwijl hij rustig op de pedalen trapt - aan 87 kilometer per uur via het linkerrijvak een vrachtwagen inhaalt. De beelden werden met een smartphone gemaakt en gefilmd van achter het stuur van het personenwagen, iets wat overigens bij wet verboden is."Ik kan de commentaren wel begrijpen", zegt Bruno. "Maar ik rij niet met een elektrische fiets of een speedelec. Ik heb een Gulas Bike, een elektrisch aangedreven motorfiets met trapondersteuning. Ik draag ook altijd een helm, motorpak en aangepaste schoenen wanneer ik ermee op pad ga. In Anzegem en omstreken kijkt niemand nog op wanneer ze me voorbij zien komen. Ook de politiezone Mira niet, ze weten ondertussen hoe de vork aan de steel zit. Maar ook zij hebben me aanvankelijk een paar keer aan de kant gezet. Ik heb mijn Gulas al sinds 2014, maar het is en blijft een rariteit op onze wegen. Ik heb er al zo'n 9.000 kilometer mee afgelegd."Bruno's elektrische motorfiets heeft drie versnellingen en kan een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur halen. "Als ik niet trap, dan val ik gewoon stil. Met een volledig opgeladen batterij kan ik tot 200 kilometer afleggen. Dit is een perfect veilig vervoersmiddel en volledig conform de verkeerswet. Ik heb in het bewuste filmpje ook geen enkele gevaarlijke handeling uitgevoerd. De maker van de video zat achter het stuur van zijn wagen. Dát is pas gevaarlijk."De Gulas Bike is een kruising tussen een elektrische fiets en motorfiets en kost om en bij de 30.000 euro. "In België rijden er amper enkele rond en mijn model is eigenlijk al wat verouderd. Er bestaat ook een exemplaar dat 120 kilometer per uur haalt."Het voertuig in België inschrijven, is onmogelijk, klinkt het. "Voor de Belgische wetgeving is dit een speedpedelec omdat er trapondersteuning voorzien is. Daarom heb ik mijn Gulas Bike in Duitsland ingeschreven, waar mijn zoon woont. Vandaar ook de Duitse nummerplaat. Daar wordt dit aanzien als een motorfiets, maar ik heb alle nodige documenten en verzekeringen om er ook bij ons mee de baan op te kunnen."Bruno is in geen geval van plan om zijn Gulas nu van de hand te doen. "Waarom zou ik? Dit is een perfect duurzaam vervoersmiddel. Zeer milieuvriendelijk én veilig. Binnen ons bedrijf proberen we zoveel mogelijk groene energie te voorzien: zonnepanelen, bedrijfswagens op CNG... Hopelijk is deze verwarring nu definitief de wereld uit geholpen en vindt de Gulas Bike ook bij ons meer gebruikers."Bij de politiezone Riho werd Bruno naar eigen zeggen fantastisch ontvangen. "Ze waren vol begrip en we hebben samen alle nodige documenten overlopen. Ik weet dat ze aanvankelijk gezegd hadden dat er me een gepeperde boete zou wachten, maar die woorden hebben ze teruggenomen. Dat is natuurlijk niet langer aan de orde."