"De truitjes van wielrenners zijn altijd heel kleurrijk, dus die felle kleuren komen er terug in voor", duidt Wietse. "Het is een diagonaal beeld waarin ik dieptezicht probeer te creëren. Belangrijk is dat het geen saai, statisch beeld is. Er komt zowel een close-up in voor als enkele wielrenners die zich al verderop bevinden vanaf een achteraanzicht. Ook komen er enkele biermerken in voor." Het ontwerp is van zijn eigen hand, maar w...

"De truitjes van wielrenners zijn altijd heel kleurrijk, dus die felle kleuren komen er terug in voor", duidt Wietse. "Het is een diagonaal beeld waarin ik dieptezicht probeer te creëren. Belangrijk is dat het geen saai, statisch beeld is. Er komt zowel een close-up in voor als enkele wielrenners die zich al verderop bevinden vanaf een achteraanzicht. Ook komen er enkele biermerken in voor." Het ontwerp is van zijn eigen hand, maar was in samenspraak met eigenaar Cedric Philips (37). "Mijn zaak is pas drie maanden open en ik wilde iets origineels op mijn gevel, iets wat in het oog springt, in plaats van een gewoon spandoek of iets dergelijks om mijn fietsenwinkel naar voor te brengen", vertelt Cedric. Wietse en Cedric kwam met elkaar in contact via Treepack, een organisatie die artiesten en particulieren elkaar helpt vinden. Cedric vond de organisatie online, waarna Treepack een artiest aanduidde die bij het concept paste. "Zo kreeg ik de kans om deze gevel aan te pakken", zegt Wietse glimlachend. "Ik kreeg de volledige vrijheid om zelf iets te bedenken, maar wel naar het idee en in lijn van wat de eigenaar wilde. Het belangrijkste voor mij is dat ik mezelf een uitdaging geef", klinkt het. Gewoonlijk werkt Wietse vooral met dieren. "Nu zijn het een keer mensen in beweging. Ik probeer in mijn kunstwerken telkens wat te veranderen en iets nieuws te bereiken, maar in mijn eigen stijl dan." Bar-Véloo is geen gewone fietswinkel, want mensen kunnen er ook iets drinken. Daarom net moet dit kunstwerk opvallen en mensen aantrekken. Dat is ook dezelfde reden dat er biermerken voorkomen in het kunstwerk. "Fietsen is een grote passie van me," deelt Cedric mee. "Ik wilde een fietswinkel waar iets valt te beleven, men iets kan drinken. Ik richt me ook vooral op het avontuurlijk fietsen zoals mountainbikes en gravelbikes. Klanten en voorbijgangers kunnen hier dus iets op hun gemak komen drinken, na de coronamaatregelen dan toch." Zodra de coronacrisis voorbij is plant Cedric om nog een openingsevenement te doen. Meer info over Bar-Véloo is op Facebook te vinden. Wie meer kunst van Wietse's hand wil zien kan hem opzoeken op Instagram onder de naam Wietseart.(DV)