Abdijenroute op oude spoorwegbedding vergt herinrichting van vijf kruispunten in Brugge

Het kruispunt met de Sparrestraat.
Stefan Vankerkhoven

De Provincie West-Vlaanderen heeft een aanvraag ingediend voor de herinrichting van de vroegere spoorwegbedding tussen Brugge – Eeklo – Gent. Het geplande fietspad loopt over verschillende gemeentes. Op 29 april stemde de Brugse gemeenteraad in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunningsaanvraag op grondgebied Brugge. Vijf kruispunten moeten aangepakt worden.

“Het fietspad is zowel een functionele als recreatieve verbinding tussen de verschillende woonkernen en natuurgebieden”, zegt schepen van ruimtelijke ordening Franky Demon (CD&V)

De gemeenteraad nam kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Er werden volgens schepen Franky Demon geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek: “De Stad is van oordeel dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein.”

Kruispunten

Vijf kruispunten op Brugs grondgebied worden aangepast met als doel meer veiligheid voor de fietsers te creëren. Bij de kruisingen met de gemeentewegen krijgt het fietspad voorrang. Hiervoor worden de nodige verkeerstechnische maatregelen genomen. Enkel bij de kruising met de Astridlaan en de gewestwegen op het grondgebied van Damme blijft de rijbaan de voorrang behouden. Ook het startpunt aan Steenbrugge krijgt een nieuwe invulling.

Het startpunt aan de Baron Ruzettelaan wordt onthard. De overgebleven verharding wordt beperkt, zodat de zone niet kan gebruikt worden om te parkeren. Het startpunt krijgt een extra markering met een welkomstmuur.

Verlegd

Aan de Sint-Trudostraat komt het fietspad in bestaande toestand niet recht op recht uit op de straat. Om deze situatie te verbeteren, wordt het fietspad tussen de Baron Ruzettelaan en de Sint – Trudostraat verlegd. Op deze manier kunnen de twee delen van het fietspad recht op recht uitkomen, wat de veiligheid voor de fietsers aanzienlijk verhoogt.

Verhard

Ter hoogte van de Astridlaan sluit de Weidestraat aan op het fietspad. Om deze aansluiting beter de faciliteren wordt een verharde verbinding aangelegd tussen de straat en het fietspad. Deze zal enkel toegankelijk zijn voor fietsers. Ook ter hoogte van de Astridlaan worden de nodige ingrepen voorzien om een veilige aansluiting van het fietspad te maken op de straat.

Het kruispuint met de Lorreinendreef.
Het kruispuint met de Lorreinendreef.

De kruising met de Sparrenstraat krijg ook een grondige wijziging. Momenteel is hier een wegversmalling aanwezig om het verkeer te laten vertragen. Deze versmalling blijft behouden, maar er wordt een verkeersplateau aangelegd. Dit maakt dat voertuigen, die in de nieuwe situatie geen voorrang meer zullen hebben, worden afgeremd.

Oud bushokje

Het laatste kruispunt op Brugs grondgebied dat wordt aangepast is dat aan de Rijckeveldestraat. Net als bij de Sint-Trudostraat komen de beide delen van het fietspad hier niet recht op recht uit op de straat uit. Net als bij de Sint-Trudostraat wordt ook hier het fietspad verlegd, zodat beide delen recht tegenover elkaar uitkomen. Hiervoor wordt het oude bushokje verwijderd.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier