100 jaar geleden legde koning Albert de eerste steen van maritiem zendstation Belradio

Redactie KW

Wandelaars om en rond Doomkerke kunnen er niet naast kijken: vier hoge zendmasten domineren de skyline van het natuurreservaat De Gulke Putten. In dat gebied huist een wit, imposant art deco-gebouw dat totaal ontoegankelijk is: het Radio Maritiem Zendstation van Defensie. Niemand minder dan koning Albert I legde daar op 19 december 1923 de eerste steen. En kijk: ondanks alle high-tech communicatiemiddelen is dit radionetwerk voor de scheepvaart een eeuw later nog steeds actief.

Sommige lokale verkenners noemen dit grensgebied tussen Ruiselede en Wingene een ‘hidden place’, een verborgen plek. Mysterieus en ontoegankelijk, want eigendom van Defensie en dus verboden voor onbevoegden. In 1923 wordt nochtans de eerste steen gelegd door niemand minder dan koning Albert I en een hele trist prominenten en kamerleden tijdens een grootschalige plechtigheid, met onder meer eerste minister Henri Jaspar, minister Edward Anseele en baron Leon Lambert. ‘Cette pierre a été posée par S.M. Le Roi Albert, le 19 décembre 1923’, staat er in de steen gebeiteld, volledig Franstalig, zoals ook de meeste toespraken in die tijd.

Kritische bedenkingen

Het duurt wel drie jaar voor het eerste contact met New York gelegd wordt, wat in de pers enkele kritische bedenkingen ontlokt: ‘Ruysselede heeft reeds 30 millioen franken gekost en dat de uitbating van het station elk jaar een nette schadepost op het budget onzer telegrafen zal uitmaken, om niet te zeggen dat het heele station overbodig is…’ Uiteindelijk bestaat de ‘Service Central Radio Electrique’ (S.C.R.E.) – ook wel Belradio genoemd – uit een art-deco hoofdgebouw, een controlezaal en een bijgebouw. Waarom in Ruiselede en Wingene? Omdat de toenmalige RTT daar kon beschikken over 80 hectare natte gronden zonder bomen, wat ideaal was voor de zendmasten.

Antennes opgeblazen

Vandaag is een bericht zenden kinderspel, maar toen werd een golflengte van 18.000 meter gebruikt, een vermogen van 250 kilowatt en een hele reeks machines die 3000 kilogram per stuk wogen! Vanaf 1928 kwam de korte golf opzetten, wat contacten met zowat de hele wereld mogelijk maakte. Ook punt-tot-punt verbindingen met de scheepvaart. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het zendstation zwaar toegetakeld. In 1940 vernietigt het personeel de binneninrichting van de centrale, zodat het materiaal onbruikbaar is voor de Duitsers. Duitse bommenwerpers vliegen twee torens omver, één ’s nachts en één in dichte mist. Een tijdje later blazen de Duitsers de masten van de langegolfantennes op. Maar amper enkele weken na de bevrijding levert Philips de nodige apparatuur, zodat de zender meteen in de ether kan gaan.

Redelijk mysterieus

Tijdens de jaren ’60 duiken de eerste intercontinentale onderzeekabels op en verliest het zendstation geleidelijk aan belang door het groeiend aantal satellietverbindingen. Dat neemt niet weg dat het Radio Maritiem Zendstation deel uitmaakt van het Nato High Frequency netwerk. Als de satelliettelefoon uitvalt, fungeert het zendstation als back-up. Ondanks verschillende telefoontjes en mails aan Defensie, komen we niet te weten hoe actief het zendstation in Ruiselede nog wordt gebruikt.

Naar verluidt hebben netwerkbeheerders zoals Proximus een overeenkomst met Defensie, om de zendmasten te huren. In 2020 werkten er nog achttien mensen – meestal onderhoudspersoneel – maar de situatie vandaag blijft redelijk mysterieus. Al werken de meeste zenders vandaag autonoom en kan de bediening vanop afstand gebeuren vanuit Brussel of Oostende, wordt wel bevestigd dat het zendstation nog altijd actief is. Wellicht als een nostalgische back-up en als beschermd monument.

Een eeuw geschiedenis

1923 Koning Albert I legt de eerste steen van een gloednieuw zendstation Belradio in Ruiselede/Wingene

1927 Radiomasten van 287 meter hoog maken de eerste radiotelegraafverbinding mogelijk met New York. Een jaar later volgt de kolonie Congo

1928 De eerste experimenten starten met radiotelegrafie- en radiotelefonieverbindingen door middel van korte golven

1930 De gebouwen worden overgedragen aan de diensten van de R.T.T., later Belgacom

1931 Het aantal verbindingen groeit: Buenos Aires, Madrid, Beiroet, Rio de Janeiro, Belgrado, Wenen, Warschau…

1933 Een Engels passagiersvliegtuig stort in de dichte mist neer tussen de verkeerstorens en haalt er één neer

1960 Er duiken steeds meer intercontinentale onderzeekabels op. De langegolfantennes moeten wijken voor kortegolfzenders

1962 Door het groeiend aantal satellietverbindingen verliest het zendstation aan belang.

1972 Het radiozendstation wordt geïntegreerd in de Radiomaritieme dienst als Radio Maritiem Zendstation

1977 Er ontstaan telex-over-radio verbindingen voor gesprekken met schepen overal ter wereld.

1993 De laatste verkeerstoren wordt gesloopt. Alleen de vier kleinere zendmasten van 125 meter blijven staan

1997 Het zendstation Belradio valt onder de Belgische marine (Defensie). Het regelt punt-tot-punt verbindingen voor schepen wereldwijd

2000 Het zendstation en zijn installaties zijn voortaan beschermd vanwege hun historische en wetenschappelijke waarde

2024 De World Radio Conference (WRC) wil vanaf 2024 de digitalisering van maritieme kanalen verbeteren. De groeiende vraag naar ‘smart shipping’ (zelfvarende schepen) maakt draadloos verzonden data opnieuw interessant. (Georges Gielen)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise