Niet alle bewoners zijn tevreden over de werkzaamheden in de Halfuurdreef in deelgemeente Veldegem. Die ziet er compleet anders uit na het rooien van de bomen. “Maar het klopt niet dat we ondoordacht te werk zijn gegaan”, vindt schepen Peter Haesaert.
Het Zedelgems gemeentebestuur zet de puntjes op de i in een bewonersbrief. In de Halfuurdreef zijn namelijk de bomen gerooid, wat voor een compleet ander zicht zorgt. De beslissing over de infrastructuurwerken, het rooien en het aanplanten van nieuwe bomen werd al op de gemeenteraad van 22 maart 2018 unaniem goedgekeurd. “We planten grotere bomen aan die vrij staan van de verlichtingspalen zodat ze ten volle kunnen uitgroeien en willen ook verhinderen dat de bomen infrastructurele problemen opleveren. We kiezen voor een toekomstboom met een kroonhoogte van 10 tot 12 meter. Zeer geschikt als laan- en straatboom die in de herfst mooi kleurt”, zegt Peter Haesaert, schepen van Openbare Werken en Openbaar Groen.
“Het dossier is goed onderbouwd. We organiseerden een bewonersvergadering, er zijn de resultaten van het onderzoek over de toestand van de riolering en waterleiding en er was de zeer slechte toestand van de voetpaden door de opgestoken wortels van de bomen, die het onveilig en ontoegankelijk maakten voor voetgangers, kinderwagens en rolstoelgebruikers”, klinkt het nog bij de schepen. “In het uitvoeringsplan werd het advies van de verkeerscommissie opgenomen om aan beide zijden van de Halfuurdreef voetpaden te voorzien en het schepencollege ging ook in op de vraag om alsnog het volledig dreefeffect in het gedeelte van de straat waar er geen bewoning is te voorzien en te zorgen voor nieuwe aanplanting aan beide zijden. De gemeenteraad keurde met unanimiteit van stemmen het dossier voor de Halfuurdreef goed. Nu de bomen in de Halfuurdreef gerooid zijn, heeft deze straat natuurlijk plots een andere aanblik gekregen. Dit is wel even wennen en aanpassen, dat begrijpen we… Maar we vinden het spijtig dat bij sommige bewoners blijkbaar de indruk is ontstaan dat het gemeentebestuur ondoordacht te werk zou gegaan zijn of er geen draagvlak is.”
“Het uitvoeringsplan voor de infrastructuurwerken in de Halfuurdreef houdt rekening met verschillende aspecten. We hebben verschillende belangen in de weegschaal moeten leggen, die te maken hebben met goede en duurzame infrastructuur, toegankelijkheid van het openbaar domein, openbare veiligheid en verkeersveiligheid. Laten we niet vervallen in een enge discussie over wie het meest of minst bomen wil aanplanten… we planten er terug een maximum aan, maar hebben dit moeten afwegen tegenover andere elementen van goed bestuur, die evenzeer essentieel zijn.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier