De gemeenteraad weert het zwaar verkeer in bepaalde sluipwegen, om overlast te reduceren en de veiligheid te verhogen.
Oppositie en meerderheid waren het unaniem eens over de in te voeren maatregelen om het zwaar verkeer te gaan weren uit bepaalde straten. In Wingene zelf is het de bedoeling dat het zwaar verkeer de grote gewestwegen volgt, maar dat is niet altijd het geval. “De Predikherenstraat bijvoorbeeld nodigt uit om gebruikt te worden als kortere verbinding als je komt van de richting Maria-Aalter naar de Beernemsteenweg (industriezone Wildenburg), Ruiseledesteenweg en het centrum van Wingene (via de Hoogweg)”, klonk het bij burgemeester Hendrik Verkest (CD&V). “Maar de Hoogweg, Balgerhoekstraat en Predikherenstraat zijn lokale verbindingen, geen doorgangswegen.”
Daarom zal de gemeente nu verbodsborden voor vrachtwagens plaatsen op verschillende plaatsen: de Predikherenstraat, Schuiferskapellestraat, Balgerhoekstraat, Bedelfstraat, Hoogweg en Romerijstraat. “Het zwaar verkeer zal via de driehoek Beernemsteenweg, Bruggesteenweg (grondgebied Ruiselede) en Ruiseledesteenweg moeten rijden. Al het (plaatselijk) zwaar verkeer dat zich binnen de driehoek bevindt zal die driehoek moeten verlaten via de Rakestraat.”
Eenzelfde verhaal in Zwevezele, in de regio van De Hille. Daar worden Rupsenstraat, Pastorijstraat, Zonnebekestraat en Schoolstraat al eens gebruikt als sluipweg. Daarom wordt een verkeersbord met tonnagebeperking geplaatst in de Schoolstraat, Zonnebekestraat, Pastorijstraat en Rupsenstraat.
De Burgerbelangen-oppositie vroeg zich nog af hoe zal kunnen gecontroleerd worden of dit een verbetering teweeg brengt. “We zouden kunnen tellingen uitvoeren, maar ik weet niet of het de moeite waard is”, vroeg de burgemeester zich luidop af. “We bespreken het in het schepencollege.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier