“Met ongeloof nemen wij kennis van de klaarblijkelijk definitieve plannen van het Roeselaarse stadsbestuur om het verkeer in de Jan Mahieustraat ter hoogte van het De Coninckplein onmogelijk te maken”, zegt Unizovoorzitter Bernhard De Muynck.
Ook het eerder al geformuleerde voornemen om de Ooststraat op drukke shoppingmomenten verkeersvrij te maken tussen de Henri Horrie- en de Jan Mahieustraat, valt niet in goede aarde bij Unizo Roeselare.
“Begin 2015 gingen we in op het voorstel van het Roeselaarse stadsbestuur om deel uit te maken van de klankbordgroep mobiliteit, waarin zowel het mobiliteits- als verkeerscirculatieplan zou worden besproken”, zegt Bernard De Muynck. Het mobiliteitsplan werd aanvankelijk voorzien voor juni 2015, de invoering van het verkeerscirculatieplan voor midden 2016.
“Omdat de prangende problemen op vlak van mobiliteit een deugdelijke en duurzame oplossing vergen, gaf Unizo Roeselare tijdens de diverse bijeenkomsten van de klankbordgroep de nodige concrete input tot verbetering van het bereikbaarheids- en circulatieprobleem.”
“Op maandag 7 november presenteerde het stadsbestuur in de klankbordgroep uiteindelijk zijn mobiliteitsplan, dat niet meer dan enkele algemene krijtlijnen bevat. Tot verbazing van Unizo Roeselare bleek van een concreet circulatieplan, dat nochtans veel dringender is, geen sprake meer. Van de inhoudelijke input van Unizo Roeselare was geen spoor meer.”
“Leegloop van het centrum”
“Integendeel : Unizo Roeselare moet met lede ogen vaststellen dat het stadsbestuur, zonder enige consultatie van de handelaarsverenigingen, maatregelen neemt, die een ernstige impact hebben op de circulatie en bereikbaarheid van het centrum; die een broodnodig, duurzaam en efficiënt circulatieplan ernstig hypothekeren en die het economische centrum van Roeselaredoodknijpen.”
“De werkwijze van het stadsbestuur heeft drastische economische gevolgen, en zal zonder twijfel zorgen voor een leegloop van het centrum”, meent voorzitter Bernhard De Muynck. “Na bijna twee jaar diverse belangengroepen te hebben betrokken in de totstandkoming van een mobiliteits- en circulatieplan, worden nu ingrijpende maatregelen genomen die een hoogstnoodzakelijk en dringend circulatieplan volkomen hypothekeren. Het stadsbestuur creëert nieuwe knelpunten en trekt de mobiliteitsknoop daarmee enkel harder aan.”
Unizo Roeselare verzoekt het stadsbestuur dan ook met aandrang zijn plannen te herzien, en dringt erop aan een absolute prioriteit te maken van een bereikbaarheids- en circulatieplan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier