In Ieper is er heisa rond de nieuw stopplaats voor toeristenbussen in de Kauwekijnstraat, vlakbij de Menenpoort. Oppositiepartij CD&V haalt verschillende argumenten aan om het Minneplein als stopplaats te voorzien, maar schepen Diego Desmadryl (Open VLD) betreurt dat er daarvoor verkeerde informatie wordt gegeven.
Momenteel stoppen de toeristenbussen nog aan de Leet, maar dat plein wordt de komende jaren grondig vernieuwd waardoor een beslissing over een alternatieve stopplaats zich opdrong. Het stadsbestuur onderzocht verschillende mogelijkheden en koos uiteindelijk voor de Kauwekijnstraat, vlakbij de Menenpoort.
Oppositiepartij CD&V verwierp de keuze al op de gemeenteraad van vorige week, maar lanceerde gisteren ook een campagne op Facebook: “Na de beslissing van het schepencollege om een nieuwe stopplaats voor toeristenbussen in te richten in de Kauwekijnstraat en onze tussenkomst hierover in de gemeenteraad hield het stadsbestuur via de media vast aan deze volgens ons niet doordachte keuze. Andere locaties werden volgens ons niet serieus onderzocht. Daarmee herhalen wij ons voorstel om zeker de optie te onderzoeken van het Minneplein kant van de gevangenis. De reden die de bevoegde schepen aanhaalt over de veiligheid van de schoolgaande jeugd geldt evenzeer voor de leerlingen van het College. Daarenboven komen toeristenbussen pas toe vanaf ten vroegste 9 uur als de school al is gestart.”
CD&V geeft ook verschillende argumenten waarom het huidige voorstel volgens hen niet oké is. “De Kauwekijnstraat inrijden vanuit de Frenchlaan is niet evident, al zeker niet met toeristenbussen. Gezien de Menenstraat door het stadsbestuur als ‘fietsstraat’ wordt gepromoot in het seizoen strookt dit ook helemaal niet met de veiligheid van de zwakke weggebruiker. De Kauwekijnstraat en in het verlengde de Lange Torhoutstraat zijn wel degelijk woonstraten. Bezorgde buurtbewoners contacteren ons dat er niet het minste overleg plaats vond. Bij het onderzoek van ‘Curieuzeneuzen’ naar de luchtkwaliteit kwam dit deel van de stad als slechtste uit de ‘bus’. 3000 autocars extra per jaar zullen dit resultaat niet ten gunste beïnvloeden. Door de toeristen te laten afstappen bij de Menenpoort wordt de looprichting danig beïnvloed. De lokale middenstand op het Vandenpeerenboomplein ziet zo 1000den toeristen minder per jaar. Daarenboven wordt de vernieuwde Leet die toch dé trekpleister van de binnenstad zal worden gemeden terwijl deze juist gepromoot zou moeten worden.”
Schepen Diego Desmadryl (Open VLD) zegt verbaasd te zijn. “Ik vind het vooral betreurenswaardig dat de mensen vooral verkeerd worden geïnformeerd”, aldus de schepen van Toerisme. “Ten eerste zullen de bussen enkel mogen laden en lossen en zullen hun motoren dus niet blijven draaien. Het gaat enkel om dagtoeristen, die dus hun bagage niet hoeven in en uit te laden, voor de meerdaagse toeristen wordt een ander plan uitgewerkt in samenwerking met de hotels. Net omdat de bussen daar eventueel aan beide kanten kunnen stoppen, zullen er net géén gevaarlijke situatie aan te pas komen, integendeel, want iedereen kan uitstappen aan de voetpadzijde. De opmerking dat er parkeerplaatsen zullen verdwijnen is ook niet terecht, want we kijken naar een oplossing in de Bollingstraat om daar te recupereren. Zoals eerder gezegd werd door het College beslist om deze plaats verder te onderzoeken, tijdens dat onderzoek komt ook nog een overleg aan te pas met de bewoners en verschillende belangenverenigingen.” (TOGH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier