De opwaardering van het Kanaal Bossuit-Kortrijk is plots weer voorwerp van politieke discussie. Jammer, stelt Bert Mons van Voka West-Vlaanderen. “Kunnen we als regio niet voor één keer op zoek gaan naar win-wins voor iedereen? Kunnen we als regio kiezen voor de toekomst?”
Kansen zien en kansen grijpen. Kansen willen zien en kansen willen grijpen. Daar gaat het echt over.
De afgelopen jaren werd er heel druk gestudeerd over de mogelijke opwaardering van het Kanaal Bossuit-Kortrijk. Reeds twee legislaturen staat dit belangrijke project ingeschreven in de plannen van de Vlaamse Regering. Niet vreemd, want het past binnen een groter Europees geheel, een netwerk van transportopportuniteiten.
Nu we bijna zover gekomen zijn dat de Vlaamse Regering een tracé vooruit kan schuiven, nemen een aantal politici solo slim de vlucht vooruit. Dat is hun goed recht. Zolang het maar onderbouwd is en in dialoog. Net daar knelt het schoentje. In de regio was er stilaan een consensus aan het groeien rond dit belangrijke dossier. Een consensus die rekening tracht te houden met alle verzuchtingen. Een consensus die onze regio eendrachtig zou uitdragen richting onze beleidsmakers in Brussel.
Honderden pagina’s zijn er geschreven over de opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Het aantal keren dat er verwezen wordt naar woorden als “opportuniteit” en “kansen” kon ik niet bijhouden. De teksten staan vol van kansen, maar we moeten ze willen zien.
“Dit is een hefboomdossier, waar we alles uit de kast moeten halen om zoveel als mogelijk de win-wins naar ons toe te trekken”
Een dossier zoals het Kanaal Bossuit-Kortrijk is geen dossier van de economie tegen de ecologie. Het is geen kwestie van een bedrijf tegen een natuurlandschap. Het is een hefboomdossier, waar we alles uit de kast moeten halen om zoveel als mogelijk de win-wins naar ons toe te trekken.
In de synthesenota lees ik letterlijk: “Het onderzoek toont aan dat de opwaardering heel wat kansen biedt om behalve de nautische en economische rol van het kanaal, ook andere functies te versterken. Zo liggen er mogelijkheden op vlak van stedelijke transformatie, wegmobiliteit en fietsverkeer, natuur en landschap, klimaatadaptatie, energie en waterbalans, erfgoed en recreatie. Door het valoriseren van deze kansen ondersteunt het project van de opwaardering verschillende beleidsvisies en overige initiatieven uit de regio.”
Wel, kunnen we dan als regio niet voor één keer aan één zeel trekken? Kunnen we als regio niet voor één keer op zoek gaan naar win-wins voor iedereen? Kunnen we als regio kiezen voor de toekomst?
Ja, het Kanaal Bossuit-Kortrijk heeft een belangrijke economische impact. Als de trafiekprognoses bijvoorbeeld aangeven dat het aantal ton maal vier gaat bij een geoptimaliseerd kanaal en zelfs maal zeven als er ook een Regionaal Overslag Centrum gerealiseerd wordt, dan kan niemand ontkennen dat er een duidelijke economische meerwaarde is. Anders zullen deze goederen over de weg getransporteerd moeten worden. Is dát dan zoveel ecologischer of veiliger? Dit dossier gaat niet enkel over onze regio, het gaat over een ruim Europees netwerk. De schaalvoordelen beperken zich dus niet tot de grenzen van onze regio.
Ik roep op om alsnog samen tot een gedragen streekvisie te komen. Een visie die rekening houdt met de wensen en verzuchtingen van iedereen. Een visie die focust op de kansen. Een visie die niet uitgaat van ‘tegen iets zijn’ maar van ‘voor de toekomst kiezen’.
Samen groeien, daar gaan we voor.
Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka West-Vlaanderen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier