Federaal parlementslid Vincent Van Quickenborne (Open Vld) stelde een vraag aan federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) over de inzet van de Desiro-treinen (type premetrotrein, red.) tussen Leuven en Kortrijk tijdens de week. De Kortrijkzaan hekelt het lage comfort in de treinen. “Jammer dat de regering weinig respect toont voor de Zuid-West-Vlaamse treinreiziger.”
Voormalig Kortrijks burgemeester, huidig voorzitter van de gemeenteraad, maar vooral ook federaal parlementslid Vincent Van Quickenborne (Open Vld) neemt vaak de trein van Kortrijk naar Brussel. Het valt hem op dat op die lijn vaak Desiro-treintypes worden ingezet. Het is een soort premetrotrein dat door Rail Systems wordt ontwikkeld en gebouwd sinds het jaar 2000. Ze zijn bedoeld voor regionaal personenvervoer en lokaal personenvervoer. Van Quickenborne stelde er een vraag over aan federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés).

De minister antwoordde dat de NMBS bij het inzetten van deze treinen met een minder comfortniveau rekening houdt met enkele technische redenen. Het type premetrotrein in kwestie wordt op de volgende drie lijnen ingezet tijdens de week: IC17 Brussels-Airport-Dinant, de IC33 Luxemburg-Luik en de IC12 Kortrijk-Leuven.
Weinig respect voor Zuid-West-Vlaamse reiziger
Vincent Van Quickenborne hekelt de situatie. “Reizigers worden niet alleen geplaagd door de vele stakingen, maar ook door treinstellen die helemaal niet geschikt zijn voor lange afstanden. Neem de Desiro-trein. Het is een soort premetro waar je geen comfort hebt om te werken. Er zijn geen klaptafels voor je computer. Er zijn amper rekken voor koffers, wat het ongemak vergroot op drukkere en langere trajecten.”

“De zitplaatsen zijn overigens smal, zitten hard en er is weinig beenruimte. Kortom, ze zijn niet geschikt voor lange afstanden. Ik heb gevraagd te kiezen voor betere treinen, maar daar wil de regering niet naar luisteren. Jammer dat de regering weinig respect toont voor de Zuid-West-Vlaamse treinreiziger.”