Maak werk van een derde rijvak op de E403: zo willen de politieke partijen dit heet hangijzer aanpakken

Files en ongevallen komen (te) vaak voor op de E403. © Kurt Desplenter
Phebe Somers

We stemmen zondag niet alleen voor Vlaanderen, België en Europa… maar ook voor West-Vlaanderen. Wat politici in Brussel – en Straatsburg – beslissen, voelen we tot bij ons. Wij stelden dan ook een West-Vlaamse eisenbundel samen, waarover negen partijen nu kleur bekennen. Eis nummer 8: maak werk van een derde rijvak op de E403.

Vaste klant in de verkeersinformatie op de radio: file op de E403 in Ruddervoorde, richting Brugge. Wie ’s morgens Brugge binnen wil rijden, moet steevast een halfuurtje extra rekenen. En dat is al jaren zo, ook bij de vorige Vlaamse verkiezingen was dit een bekommernis vanuit onze provincie. Hoeveel auto’s moeten er nog in de gracht rijden, hoeveel kop-staartaanrijdingen moeten we nog fotograferen en hoeveel uren moeten we nog knarsetandend en aanschuivend achter het stuur doorbrengen?

CD&V

“CD&V ijvert voor een vlottere doorstroming op de E403 met de aanleg van een derde rijstrook in beide rijrichtingen tussen Brugge en Roeselare. Deze belangrijke uitbreiding zal de dagelijkse files aanpakken en zorgt voor een snellere en veiligere reiservaring voor veel pendelaars van en naar het noorden van de provincie. Daar kan zeker budget voor voorzien worden.”

Groen

“Geen goed idee. De realiteit heeft al op talloze plaatsen bewezen dat extra rijstroken aanleggen onvermijdelijk leidt tot meer verkeer, waardoor er opnieuw fileproblemen zullen ontstaan. We kunnen ons geld dus beter investeren in de echte alternatieven: het openbaar vervoer, deelmobiliteit en veilige fietsinfrastructuur. De huidige treinverbinding tussen Brugge en Kortrijk is barslecht.”

L99

“Een derde rijstrook zou de verkeersdoorstroming verbeteren én de verkeersveiligheid bevorderen. De nodige financiering kunnen we verkrijgen door het subsidiesysteem te hervormen. Door subsidies om te zetten in renteloze leningen, kunnen we ons belastinggeld terug laten vloeien naar de samenleving en investeren in essentiële infrastructuurprojecten.”

N-VA

“West-Vlamingen verliezen steeds meer tijd in de file, zeker op de E403 tussen Roeselare en Brugge. Die files kosten niet alleen tijd, maar ook veel geld. Daarom moet die derde rijstrook er zo snel mogelijk komen. N-VA roept alvast alle andere partijen op om daar samen met ons een absolute prioriteit van te maken. Geen excuses meer, deze rijstrook is noodzakelijk.”

Open VLD

“Die moet er absoluut komen. De afgelopen vijf jaar is de verkeersdrukte op de E403 met 300 procent toegenomen, ook het aantal ongevallen zit in stijgende lijn. Naast een extra rijstrook moet er ook een sneltrein komen tussen Kortrijk, Roeselare, Brugge en Oostende. Een extra verbinding dus, de boemeltrein moet dus ook blijven bestaan zodat de kleinere stations bedeeld blijven.”

PVDA

“Ja, dat kan voor ons. Vooral vanuit het oogpunt van de veiligheid. Maar dit moet absoluut gepaard gaan met een opwaardering van het treinverkeer in die zone. De treinverbinding tussen Kortrijk en Brugge is nu een van de traagste verbindingen: men doet er 45 à 50 minuten over een afstand van amper 50 km, terwijl die vergelijkbare afstand naar Gent wel in 30 minuten kan.”

Vlaams Belang

“Vlaams Belang wil absoluut een derde rijstrook op de E403. Als deze er niet komt, zullen we niet alleen kostbare tijd verliezen, maar zal het aantal ongevallen ook toenemen. De vraag is niet of er budget voor is, de vraag is eerder hoeveel geld en zelfs mensenlevens we hier nog aan willen verspillen. West-Vlaanderen krijgt véél te weinig middelen van Brussel, ook voor mobiliteit.”

Voor U

“Gezien er al geen autosnelwegverbinding is tussen Ieper en de Westkust moet er zeker een derde rijstrook bijkomen op de E403. Dit is tevens de meest voor de hand liggende verbinding. Ook de haven van Zeebrugge wordt via de E403 ontsloten. Dat heeft een prijskaartje, maar er moet sowieso een meer evenwichtige verdeling komen van de middelen tussen de provincies.”

Vooruit

“Het is een optie. We ergeren ons allemaal aan de dagelijkse files op de E403. Daarom onderzoeken we ook of het mogelijk is om de derde rijstrook voorbij Roeselare tot in Brugge door te trekken. Tegelijkertijd zullen we de files enkel maar oplossen als we goederenvervoer meer verplaatsen van de weg naar het spoor en het water.”

Lees hier de antwoorden van de negen partijen op de andere negen eisen.