Tijdens de bespreking in de jongste gemeenteraad van het meerjarenplan 2026-2031 bleek duidelijk dat Wingens schepen voor Openbare Werken, Jens Danneels, verantwoordelijk is voor de geplande uitgave van 22 miljoen voor riolerings- en wegenwerken. Dat is één derde van het totale investeringsbudget. We gingen even na waar dat geld overal naartoe gaat. En of alles ook zal gerealiseerd worden? “Dat hopen we”, reageert Danneels. “We hebben er alleszins zowel het budget als het personeel voor.”
Dat een fusiegemeente zoals Wingene liefst één derde van zijn investeringsbudget besteedt aan riolerings- en wegenwerken kan misschien overdreven lijken, maar dat is het niet. Sterker nog: als gemeente heb je niet veel keus. Elke gemeente krijgt door de overheid zogenaamde ‘reductiedoelstellingen’ opgelegd, zodat er minder fosfor en stikstof in waterlopen geloosd wordt. Op dit ogenblik haalt Wingene 86 procent van die rioleringsopdracht.
“Elke timing is afhankelijk van het concreet maken van vergunningen”
“Wanneer we het meerjarenplan volledig uitvoeren, komen we aan een zuiveringsgraad tussen de 90 en 95 procent”, vertelt schepen Danneels. “Alleen op die manier kunnen we vanwege de overheid ook van subsidies genieten. In ons meerjarenplan hopen we te kunnen rekenen op zo’n 4 miljoen euro subsidies.”
Opportuniteiten
“Prioritair pakken we eerst de oudste rioleringen aan, zoals in de Wingense centrumstraten Zandbergstraat, Nieuwsstraat en Pastoor Termotestraat (3 miljoen – 2028) of de Bruwaanstraat/Woestestraat in Kruiskerke (1,2 miljoen – 2028)”, gaat Danneels verder. “Daarnaast zoeken we opportuniteiten om een nieuwe riolering te combineren met een meerwaarde, zoals betere wegen of extra fietspaden (460.000 euro) zoals de Ruiseledesteenweg in Wingene of de werken in Sint-Jan (1,4 miljoen – 2029), Sint-Elooi (7,2 miljoen – 2028) en Doomkerke (1,6 miljoen – 2027). Dat maakt samenwerkingen mogelijk met Aquafin, de provincie, Wegen en Verkeer, Farys… Zo worden bijvoorbeeld de aannemingskosten voor nieuwe fietspaden in de Wingense Vagevuurstraat-Aanwijs (2027) en de Zwevezeelse Koolskampstraat (2031) door de provincie gedragen. In totaal voorzien we ook 5 miljoen alleen voor onderhouds- en herstellingswerken aan allerlei wegen.”
Parking
In 2026 staan al heel wat werken geprogrammeerd: de afronding van de Processiestraat in Zwevezele (615.000 euro), het hoppinpunt in de Aalterstraat in Ruiselede (570.000 euro), de Gallatastraat,(120.000 euro) en – niet onbelangrijk – de aanleg van de parking aan het Zorgdorp in Ruiselede (600.000 euro), waarvan Farys 130.000 euro ten laste neemt. Maar het ziet ernaar uit dat het zwaartepunt van de investeringen toch in de jaren 2027-2028 zal vallen.
Afhankelijk
“Toch is elke timing onder meer afhankelijk van het concreet maken van de nodige vergunningen”, vertelt Danneels. “Zo krijgen we het fietspad van Wingene naar Beernem maar niet uitgevoerd en ook tegen fase 4 in Doomkerke loopt een beroepsprocedure, omdat er een aantal bomen moeten gekapt worden. Bovendien is geen enkele sector zo afhankelijk van factoren, waar je als bestuur geen greep op hebt. Zoals slechte weersomstandigheden of problemen met de ondergrond. Mensen vragen zich soms af hoe het komt dat aannemers soms per ongeluk ondergrondse leidingen raken. Welnu, leidingen van een halve eeuw oud liggen vaak helemaal niet waar de plannen dat aangeven. Vandaag worden die leidingen aangelegd via een gps-systeem, tot op de centimeter nauwkeurig. Maar dat liep vroeger helemaal anders.”
Meer middelen
Is de bezorgdheid om 30 miljoen schulden terecht? “Door de fusie heeft Wingene meer slagkracht in huis om investeringen te doen in zowat alle deelkernen”, reageert Danneels. “We hebben binnen de fusie een goede organisatie op poten gezet. Onze autofinancieringsmarge blijft gezond. Bovendien beschikken we nu over de middelen én de mensen om dat meerjarenplan tot een goed einde te brengen. Laten we dus gewoon doorgaan op ons elan.”