Vooruit Oostende lanceert masterplan voor stadscentrum: “Kapellebrug openstellen en Leopold II-laan omvormen tot Ensorlaan”

V.l.n.r. John Crombez, Sam Vancompenolle en Vanessa Demeij. © EFO
Edwin Fontaine
Edwin Fontaine Medewerker KW

Vooruit wil openbare plaatsen in het centrum van Oostende herdenken en wil daar een betere mobiliteit. Blikvangers zijn een stadsring met eenrichtingsverkeer, het openstellen van de Kapellebrug en een krachtig symbolisch signaal: de omvorming van Leopold II-laan tot Ensorlaan.

De analyse van Sam Vancompenolle en Vanessa Demeij, twee ondernemers uit het centrum en kandidaten voor Vooruit Plus, van het vorig jaar ingevoerde mobiliteitsplan voor het centrum is scherp. “De onlogische opdeling in vier zones werkt niet en op drukke dagen slibt het stadscentrum dicht.”

Stadsring met eenrichtingsverkeer

Samen lichten ze de plannen van Vooruit toe: “Er moet een stadsring met eenrichtingsverkeer komen van het stadhuis tot Kursaal, via Van Iseghemlaan en Visserskaai. Op deze ring moeten lussen komen zodat elke locatie bereikbaar blijft.”

Vooruit wil ook een wandeltraject van De Grote Post naar het Leopoldpark. “Een idee dat door deze bestuursploeg niet gerealiseerd werd”, viel te noteren. In het Leopoldpark wil men ook een hondenweide en meer leven, bijvoorbeeld door een pop-up bar voor verenigingen. “Want veel mensen durven er ‘s avonds niet komen”, luidt het.

In de Langestraat moet er ook een feestplein komen. En Vooruit Plus wil ook een waardering voor Oostendse handelaars. “Wie het hele jaar bijdraagt aan de levendige stad moet voorrang kunnen krijgen bij invulling van concessies, beachbars of standen.”

Extra ruimte

John Crombez legt verder uit: “We willen meer plaatsen voor bewoners en kortparkeren in combinatie met een randparking waarbij hop-on/hop-off busjes de mensen snel naar het centrum brengen. De stadsring met één rijvak biedt mogelijkheden voor brede, afgescheiden fietspaden, voetpaden en groen.”

En als het van Vooruit Plus afhangt dan krijgt het enige regenboogvoetpad (buiten het stadscentrum, red.) op meerdere plaatsen navolging in de binnenstad. De extra ruimte zou ook mogelijkheden bieden voor terrassen.

Kapellebrug en Ensorlaan

Om een vlot verkeer te voorzien op de stadsring wil Vooruit de Kapellebrug weer openstellen (richting Hazegras, red.). “Dat zou er voor zorgen dat het verkeer ook via die route weg kan. De verouderde Leopold II-laan met een rijstrook biedt ook mogelijkheden om er in belle-époquestijl een zone van te maken met bloemen, oude lantaarnpalen en een groenzone. Een naamsverandering naar Ensorlaan zou een goede zaak zijn. De Oostendenaar is meer fier op Ensor dan op Leopold II”, zegt Sam Vancompenolle.

En een sneer naar het huidige stadsbestuur is niet ver weg. “Ze hebben jaren gepraat om in de publieke ruimte iets te doen rond het koloniaal verleden, maar hebben dat nagelaten. Dan is alvast de omvorming van de Leopold II-laan een begin”, zegt John Crombez.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier