Vlaams Belang bekritiseert burgerbevraging CD&V Deerlijk

Rik Devos
Rik Devos Medewerker KW

Vlaams Belang Deerlijk stelt zich ernstige vragen bij de ethische werkwijze van CD&V Deerlijk en overweegt klacht bij de bevoegde instanties. “De kiezer verdient beter en wil transparantie”, stelt Tom Lamont.

“De Facebookpagina ‘Deerlijk Kiest’ werd op 2 augustus boven de doopvont gehouden. De pagina start met advertenties waarbij wordt aangekondigd dat men een grootschalige burgerbevraging wil doen. Bij deze advertenties geven ze niet aan dat deze burgerbevraging over maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek gaat. Dat is een eerste overtreding in strijd met de verordening digitale diensten van de EU. Op 16 augustus wordt de bevraging online gelanceerd.

Daarin wordt gevraagd naar stemintenties, politieke voorkeur dus. Dit zijn gevoelige gegevens die heel goed beveiligd moeten worden. Dit wordt gedaan via Typeform, een platform dat eerder negatief in het nieuws is gekomen vanwege problematische cybersecurity. Pas op de allerlaatste pagina wordt duidelijk wie achter het initiatief schuilt. Er staat in kleine letters dat het van CD&V Deerlijk is. Technisch gezien niet strafbaar, maar ethisch gezien hangt hier toch een onfrisse geur aan.”

Fictieve organisatie

“Ook met hun verdere advertenties gaat CD&V Deerlijk de mist in. Zo pasten ze na een melding van Facebook hun advertenties op de pagina van Deerlijk Kiest aan, waarbij ze aangeven dat de fictieve organisatie ‘Deerlijk Kiest’ instaat voor de kosten en niet CD&V Deerlijk. Een duidelijke overtreding in strijd met de verordening digitale diensten van de EU. Bij politieke advertenties geldt immers de verplichting om informatie over ‘de natuurlijke of rechtspersoon te verstrekken namens wie de reclame wordt getoond’ en – waar het anders is – over ‘de natuurlijke of rechtspersoon die de reclame heeft betaald’.”

Reactie CD&V

“Het klopt dat CD&V Deerlijk de bevraging ‘Deerlijk kiest’ heeft geïnitieerd. Dat steken we ook niet weg”, reageert voorzitter van CD&V Deerlijk Yves Vande Wiele. “Voor de mensen hun antwoorden anoniem kunnen versturen, vermeldden we dat deze bevraging wordt georganiseerd door CD&V Deerlijk. We zijn zeker in regel met de GDPR-wetgeving, wat ook door het Vlaams Belang wordt bevestigd.

Op onze FB-pagina hebben we zelfs een bericht geplaatst ‘Laat jouw mening los op onze anonieme bevraging www.deerlijk-kiest.be’. We komen er wel degelijk voor uit dat CD&V Deerlijk achter deze campagne zit. We hebben deze campagne opgezet met een extern communicatiebureau, dat een gelijkaardige campagne gedaan heeft in Wevelgem. Daar verliep alles zonder problemen. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat alles volgens de regels opgemaakt werd.” (DRD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier