Iedereen is ervan overtuigd dat de brandweer van Nieuwpoort een nieuwe kazerne nodig heeft, maar waar? Het hoofdargument om de locatie bij de kinderboerderij wel te omarmen is de kortere aanrijdtijd. De tegenargumenten gaan vooral over het welzijn van de dieren in de kinderboerderij, het watergevoelige gebied waar de kazerne is gepland, de verkeersdrukte en de geluidsoverlast.
Burgemeester Kris Vandecasteele wil die tegenargumenten graag weerleggen. “De aanrijtijden voor de brandweervrijwilligers, de dekkingsgraad, stedenbouwkundige mogelijkheden en de realisatie op korte termijn waren doorslaggevende pijlers in de studie voor de nieuwe locatie. Samen met de brandweerzone Westhoek kwamen we tot het terrein bij de kinderboerderij. De andere onderzochte locaties stoten telkens op problemen met minstens één van de pijlers.”
Geluidsoverlast
En wat dan met de tegenargumenten? “Deze zomer bleek uit een enquête bij de buren van de huidige brandweerkazerne dat 95 procent geen storende hinder ervaart van sirenes of ander lawaai vanuit de kazerne. Op de nieuwe locatie planten we een groene buffer die het geluid zal tegenhouden.”
Op vlak van mobiliteit ziet Vandecasteele geen grote problemen. “Een studie zal de meest conflictvrije oplossing voor wandelaars, fietsers, bezoekers van de kinderboerderij, automobilisten en hulpverleningsverkeer naar voor brengen. Er is zeker aandacht voor de werking en de bezoekers van de kinderboerderij. We hebben met De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer een akkoord om de trambaan op die plaats te kruisen.”
Ontharding
“Binnen de projectzone is er voldoende ruimte om alle maatregelen te nemen in functie van ontharding, wateropvang en -afvoer, zoals dat wettelijk is vereist”, weerlegt Vandecasteele. “De ingrepen die we hiervoor voorzien, zullen op termijn ook bijdragen tot de bescherming van de omliggende en lager gelegen gebieden bij zware regenval.”
Gezond Verstand schuift de site bij het bedrijf Litto naar voor als een beter alternatief. “Dat de brandweer een nieuwe kazerne nodig heeft, is duidelijk. De acht onderzochte locaties voldeden aan de dekkingsgraad en de aanrijtijd. Door 20 jaar nalatigheid, wil het bestuur nu zo vlug en goedkoop mogelijk een nieuwe kazerne”, stelt Dimitri Dedecker.
“Nergens worden er nog kazernes in woonwijken gebouwd, maar hier heeft CD&V zijn oog laten vallen op een stuk groene rand vlakbij huizen en een kinderboerderij. De locatie is niet alleen gevaarlijk, maar ook stedenbouwkundig achterhaald. Bovendien ligt het in overstromingsgevoelig gebied. De beste dekkingsgraad is geen overtuigend argument wanneer de andere locaties ook aan die norm voldoen. Tot slot is het dossier onvoldoende onderzocht op de impact op de buurt en de mobiliteit, want er is geen mobiliteitsstudie en milieueffectenrapport opgemaakt.”
“De site van de huidige kazerne in de Gasstraat wordt dan woonzone.”
Pro Nieuwpoort is vooral niet te spreken over de manier waarop dat project is voorgesteld geweest. “Iedereen is het erover eens dat de Nieuwpoortse brandweer een nieuwe kazerne nodig heeft, maar de voorgestelde locatie kwam volledig uit de lucht gevallen zonder enige inspraak”, klinkt Nicolas Vermote kritisch. “CD&V heeft al jaren de tijd gehad om dit dossier ernstig voor te bereiden, deed dat niet en nu moet het plots snel-snel. Het belangrijkste tegenargument is het feit dat het terrein is ingekleurd als overstromingsgebied.”
Ook Pro kan niet begrijpen dat er geen onafhankelijke studie is uitgevoerd naar alle mogelijke locaties. Als valabel alternatief schuift Pro de site van het oude woonzorgcentrum De Zathe naar voor in de Astridlaan. “Voor dat terrein moet een masterplan opgesteld worden met meerdere oplossingen zoals een ondergrondse randparking, een nieuwe brandweerkazerne, een nieuw politiekantoor, stadsdiensten onder één dak en nieuwe assistentiewoningen.”
In 2028
Burgemeester Vandecasteele schuift 2028 naar voor als datum van de bouwwerken. “De brandweer zou in datzelfde jaar al kunnen verhuizen. Bij de start van brandweerzone Westhoek in 2015 is afgesproken dat steden en gemeenten hun kazernes als gebouw ter beschikking moeten stellen. Daarom investeert Nieuwpoort in het gebouw. De inboedel, werkingsmiddelen en voertuigen zijn dan wel weer op kosten van de brandweerzone. Die afspraak is sinds de opstart niet veranderd en geldt voor de volledige brandweerzone. De site van de huidige kazerne in de Gasstraat wordt dan woonzone.”
Dimitri Dedecker maakt zich zorgen over die financiering. “Het stadsbestuur zal de kazerne zelf financieren en die vervolgens gratis ter beschikking stellen aan de brandweerzone. Op de gemeenteraad van juni schatte de burgemeester de kost van de kazerne op vier miljoen euro. Dat is nattevingerwerk en wordt door geen enkele studie gesteund. Het is logischer dat alle gemeenten van de brandweerzone Westhoek via de verdeelsleutel bijdragen tot de bouw ofwel dat de brandweerzone een vergoeding geeft voor het gebruik van de kazerne als stad Nieuwpoort die betaalt.” (GUS)