N-VA en Vooruit Diksmuide vinden de nieuwe Boterhalle te duur

Kurt Vanlerberghe en Koen Coupillie voor de ingang van de Boterhalle. (foto ACK)©type=
Kurt Vanlerberghe en Koen Coupillie voor de ingang van de Boterhalle. (foto ACK)©type="Seq" annie callewaert
Redactie KW

Oppositiepartijen N-VA en Vooruit zijn kritisch over de nieuwe evenementenzaal Boterhalle met 39 ondergrondse, publieke parkeerplaatsen. Ze vinden het vooral te duur terwijl er bovengrondse parkeeralternatieven zijn.

“De enige goede oplossing was een parking onder de Grote Markt maar daarvoor heeft het bestuur niet gekozen”, haalt Koen Coupillie (N-VA) aan. “Nu wordt gekozen voor een halfslachtige maatregel die misschien wel meer problemen zal creëren dan oplossen.”

En partijgenoot Bert Laridon pikt in: “Liefst 1.065.000 euro kost die ondergrondse parking. Dat is niet alleen veel te duur, er is ook een verhoogd risico op schade aan de panden ernaast wanneer de bouwput wordt uitgegraven. Kan er niet onderhandeld worden met de warenhuizen om hun parking tijdens evenementen te gebruiken? Die activiteiten vinden toch vaak buiten de openingsuren plaats. Het gebrek aan natuurlijk lichtinval in de evenementenzaal is een groot gebrek.”

Ook Kurt Vanlerberghe (Vooruit) valt over de kostprijs van het project. “Het budget is nu al opgetrokken tot bijna 4,3 miljoen euro. Daar komen nog de kosten van de ontwerper bij. Er zal ook archeologisch onderzoek nodig zijn in de aanloop naar de bouw van de ondergrondse parking. De bestaande parking op de terreinen van salons Saint-Germain is toch een mooi alternatief.”

Volgend jaar bouwen

Schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Deprez (Idee Diksmuide) countert de kritiek. “De kostprijs van de ondergrondse, publieke parking is marktconform. N-VA is wel voor een ondergrondse parking onder de Grote Markt maar niet op de site Boterhalle, vreemd. De in- en uitrit voorzien we via de Koning Albertstraat. Een ondergrondse parking staat ook zo beschreven in het ruimtelijk uitvoeringsplan Centrum. Het wedstrijdontwerp zullen we nog verder afstemmen. Het is de bedoeling om de omgevingsvergunning eind dit jaar in orde te hebben zodat de bouw volgend jaar kan starten. In de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening is voldoende ruimte voor debat”, benadrukt de schepen.

(GUS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier