Het groot lijsttrekkersdebat: “Hoe houdt Brugge het aantal toeristen onder controle?”

De zeven Brugse lijsttrekkers samen in de zetel, met reporters Piet De Ville en Stefan Vankerkhoven. © Davy Coghe Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Een toeristenparking aan het station, een selectievere hotelstop en de creatie van een platform om het draagvlak voor toerisme te verhogen. Deze ideetjes kruiden het eerste luik van ons lijsttrekkersdebat bij D’s Deldycke Traiteurs in de aanloop naar de kiesstrijd in Brugge.

Bij D’s Deldycke Traiteurs in de Dirk Martensstraat 27 in Brugge brachten we de lijsttrekkers samen voor een groot debat, met heerlijke hapjes, over dé hete hangijzers in Brugge. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen gaan we elke week dieper in op één thema. Aan tafel zaten Dirk De fauw (CD&V), Pablo Annys (Vooruit), Mercedes Van Volcem (Voor Brugge), Maaike De Vreese (N-VA), Raf Reuse (Groen), Stefaan Sintobin (Vlaams Belang) en Dimitri Vanliefde (PVDA).

Zegen?

“Het toerisme is een zegen voor Brugge, op voorwaarde dat de stad niet te druk wordt”, stelt Dimitri Vanliefde. “Na corona werd er te veel overheidsgeld geïnvesteerd om toeristen opnieuw te lokken. Nu zijn er conflicten met Bruggelingen. Toerisme beter spreiden, is de oplossing.”

Dirk De fauw: “7.000 Bruggelingen leven van het toerisme. Geen enkel ander bedrijf stelt zoveel mensen te werk. Ik vermijd ook de Katelijnestraat op topdagen, de drukte beperkt zich tot de gouden driehoek overdag. Er is nood aan een platform om in debat te gaan met alle betrokkenen. Zo bereik je een breder draagvlak. Hetgeen Venetië nu doet, is geen oplossing: door 5 euro entree te vragen, red je de stad niet van overtoerisme.”

Motor

Maaike De Vreese: “Toerisme is naast de haven dé economische motor van Brugge. Tijdens corona heb ik Brugse ondernemers ontmoet met tranen in de ogen omdat de toeristen wegbleven. We moeten nog meer inzetten op de dalmaanden, voor een bredere spreiding.”

“Ik hoop dat ook onze expohal BRUSK zich daaraan zal houden bij het opzetten van grote tentoonstellingen. Misschien kunnen we een hoffelijkheidscampagne voor toeristen opzetten. Veel buitenlandse bezoekers beseffen niet dat hier ook geleefd wordt, ze denken ten onrechte dat Brugge Bokrijk is.”

Raf Reuse: “De toeristenwinkels hebben hun grenzen bereikt”

Raf Reuse: “Het is duidelijk dat de Bruggelingen boos zijn over de manier waarop het toerisme nu aangepakt wordt. De toeristenwinkels in de Katelijnestraat hebben hun grenzen bereikt. Ik mis urgentie bij het stadsbestuur, ik zie gelatenheid. Er zijn maatregelen nodig om toeristen beter te sturen. Het was fout om cruiseschepen naar onze stad te lokken. Op zaterdagen zouden geen cruiseschepen mogen aanmeren.”

Pablo Annys: “Wat goed is voor de toerist, moet ook goed zijn voor de Bruggeling en omgekeerd. We hebben met Visit Bruges het ‘klavertje vier’ ontwikkeld dat een evenwicht moet garanderen. Maar we handelen er niet altijd even consequent naar. We moeten het toerisme beter spreiden in tijd en ruimte. We belasten wie in een hotel slaapt, maar niet de zogenaamde excursionisten.”

DNA van Brugge

Mercedes Van Volcem: “Ik woon in de binnenstad, het toerisme zit in het DNA van onze stad. Ik pleit voor een extra toeristenparking aan het station. Zonder toerisme zouden veel Bruggelingen honger lijden. Ook de 4.000 handelaars en de 7.000 horecamensen leven van het toerisme, dat een omzet van 800 miljoen euro haalt. Ik deel de visie van Pablo niet, om cruisetoeristen en dagjesmensen extra te belasten. Zul je ook de 1 miljoen shoppers die uit de regio naar Brugge komen belasten?”

Stefaan Sintobin: “Ik bespeur verdeeldheid binnen de meerderheidspartijen. Gelukkig heb je hier in Brugge geen toestanden zoals in Venetië en Barcelona. Cruisetoeristen alle schuld geven, is fout. Sta met een druktemeter aan het station, dan zul je zien hoeveel dagjesmensen per trein Brugge bezoeken.”

“Wat ik wel vaststel, is dat sommige toeristen geen respect hebben voor de Bruggelingen. Ze moeten opgevoed worden. Stadswachten dienen de verkeersstromen van toeristen aan de Rozenhoedkaai en in de Katelijnestraat te begeleiden. Als je Brugge nog meer autoluw maakt, zullen toeristen ook die ruimte opeisen.”

Stefaan Sintobin: “De toeristen moeten opgevoed worden”

Dirk De fauw: “Van de 8,3 miljoen toeristen die in 2023 Brugge bezochten, waren er amper 350.000 cruisetoeristen. Elke cruisetoerist betaalde 6,18 euro havenrechten. Reisbureau De Buck betaalde 400.000 euro uit aan de Brugse gidsenverenigingen en 320.000 euro aan de reders op de reitjes.”

“Sinds de havenfusie krijgt Brugge 6,6 miljoen euro dividend per jaar uitgereikt voor de cruises. Er mogen per dag maximaal twee cruises aanmeren in Zeebrugge. Die komen meestal midden in de week, zelden op zaterdag. De helft van de cruisepassagiers zijn Britten en Duitsers, die krijgen zin om later terug te keren voor een meerdaags bezoek.”

Hotels

Maaike De Vreese: “Die inkomsten moeten meegedeeld worden aan de Bruggelingen. Met dat geld moet de stad investeren in meer leefbaarheid. Uit cijfers blijkt dat het dagtoerisme weer stijgt.”

Pablo Annys: “In Brussel en Antwerpen worden nieuwe hotels gebouwd, steeds meer toeristen zien Brugge als een daguitstapje. Daarom pleit ik voor een selectievere toepassing van de hotelstop. We missen verfrissende, vernieuwende concepten.”

Pablo Annys: “De Brugse hotelstop moet selectiever worden”

Raf Reuse: “En toch moeten we iets doen aan het winkelaanbod in de binnenstad. Neem een voorbeeld aan Amsterdam, waar opgetreden wordt tegen te veel kaaswinkels.”

Pablo Annys: “Er is een kader uitgewerkt voor een differentiatie van de handelszaken. Ik hoop dat dit de juridische toets doorstaat. Maar we mogen de vrijheid van ondernemen niet inperken.”

Chocolade

Dirk De fauw: “Als een Brugse chocolatier aan Ter Groene Poorte afstudeert, gaan wij hem dan verbieden om zich hier te vestigen?”

Mercedes Van Volcem: “Even belangrijk is om ervoor te zorgen dat onze voornaamste winkelstraat een kwalitatief aanbod heeft. 22 winkelpanden staan leeg in de Steenstraat. Ik blijf bij mijn voorstel van een fietsverbod op drukke zaterdagen. Ook andere steden hebben wandelzones, zoals de Veldstraat in Gent. 1,9 miljoen shoppers in de Steenstraat kunnen niet gezellig en veilig winkelen met voorbijrazende fietsers.”

(Piet De Ville en Stefan Vankerkhoven)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier